• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

טיפול מוקדם מיד לאחר הלידה הצליח לרפא תינוקת שנייה מנגיף ה-HIV

כך דווח בכנס CROI 2014 שנערך בימים אלה בבוסטון; כ-60 תינוקות ברחבי העולם נוטלים חלק בניסוי קליני בקוקטייל התרופות במינון גבוה

בשנה שעברה הפתיעו מדענים את עולם הרפואה בהודעה דרמטית, לפיה תינוק שנולד עם HIV נרפא באופן מוחלט תודות לטיפול תרופתי אגרסיבי שניתן לו 30 שעות בלבד מרגע לידתו. ההודעה נתקלה בתגובות ספקניות. אתמול (יום ד'), במהלך כנס CROI 2014 שנערך בבוסטון, דווח על תינוקת שנייה שנולדה בארה"ב כשבגופה הנגיף, והטיפול שקיבלה - דומה לזה שקיבל התינוק הראשון - הוכיח את יעילותו המלאה. בכנס נמסר, כי ייתכן שיש כיום בעולם עוד חמישה מקרים דומים בקנדה ושלושה בדרום אפריקה.

במקרה עליו דווח אתמול מדובר בתינוקת. היא נולדה בבית החולים לילדים בלונג-ביץ' שבקליפורניה, ועתה היא בת 9 חודשים. אמה חולה באיידס מתקדם, וכן סובלת ממחלת נפש; כאשר הגיעה ללדת נרשמו לה תרופות כדי להגן על התינוק מפני הידבקות בנגיף - אבל היא לא נטלה אותן.

ארבע שעות לאחר הלידה, רופאת הילדים ד"ר אודרה דוואיקיס נטלה מהתינוק דגימת דם לבירור הימצאות הנגיף. כאשר התקבלה תשובה חיובית, החלה מיד בטיפול התרופתי האגרסיבי המשולב שכלל AZT, 3TC ונוויראפין במינון גבוה.

ההנחיות הקיימות כיום למניעה רגילה של איידס לגבי יילודים מדגישות מינון נמוך ושימוש רק בשתיים מהתרופות. בדרך כלל, הרופאים אינם מבצעים טיפול יותר אגרסיבי לפני שהם בטוחים שהתינוק שנולד אכן נדבק בנגיף. בכל אופן, בדיקה לבירור סוגיה זאת לא נעשית בשבועות הראשונים שלאחר הלידה.

אלא שרופאת הילדים החליטה על מינון אגרסיבי מיידי, משום שמחלת אם הילוד לא היתה תחת שליטה ו"היה עלי לשקול את הסיכון לגבי העברת המחלה מהאם לילוד אל מול הרעילות שבתרופות שינתנו לתינוקת", סיפרה ד"ר דוויקיס. התינוקת נמצאת עתה במשפחה אומנת. האם עודנה בחיים.

כיום, בניסוי קליני שבו נבחן טיפול תרופתי אגרסיבי זה משתתפים 60 תינוקות שנדבקו בנגיף. כל אחד מהם מקבל (או יקבל) את הטיפול בתוך 48 שעות מהלידה. אם יוברר שהניסוי מצליח ואין מדובר במקרים בודדים, יידרשו עוד כמה שנים של מעקב אחר התינוקות כדי לקבוע אם אכן הטיפול יעיל ומרפא באופן מלא. אם יוברר שכך הדבר, יהיה גם צורך לכתוב מחדש את פרוטוקול הטיפול התרופתי שיש להעניק לתינוקות הנולדים עם איידס. ההערכה היא ,שכרבע מיליון תינוקות בכל העולם נולדים כאשר הנגיף בגופם.

על השינוי הצפוי בפרוטוקול הטיפולי דיווח בכנס ד"ר אנתוני פוצ'י, מנהל המכון הלאומי לאלרגיה ומחלות מדבקות (NIAID) בארה"ב.

התינוק הראשון שקיבל את הטיפול החדשני אשתקד, ומתאושש באופן מלא מההדבקה ב-HIV, מכונה כבר בספרות המקצועית " Mississippi Baby". הדיווח לגביו פורסם בכנס CROI הקודם. הפעוט ממיסיסיפי הוא כיום בן יותר משלוש, והמעקב אחריו נמשך. הוא נותר "נקי מהנגיף", והמעקב אחריו מתבצע על ידי הווירולוגית ד"ר דבורה פרסאוד, מנהלת המעבדה הרפואית במרכז לרפואת ילדים של אוניברסיטת "ג'ונס הופקינס" בבולטימור.

ד"ר פרסאוד ציינה בשיחה ל"ניו-יורק טיימס", כי תהיה זו טעות לתאר את התינוקת כמי שנרפאה כבר כליל ואפילו כמי שמחלתה בנסיגה משום שעודנה מטופלת בתרופות. בדיקות הדם הקפדניות והרגישות ביותר שנעשו עד כה לא מצאו בגוף התינוקת את הנגיף המסוגל להשתכפל. מצבה מוגדר כ-Sero-reverted ל-HIV שלילי.

בבדיקות דם מוקדמות שנעשו לתינוקת וגם בדגימות נוזל השדרה נמצאו עדיין ה-DNA וה-RNA של הנגיף - וזו היתה ההוכחה שאכן נדבקה בנגיף מהאם. אבל באמצעות הטיפול האגרסיבי, החל הנגיף להיעלם 6 ימים לאחר הלידה ולא נמצאו עקבותיו אחרי 11 יום. הרופאים שוקלים להפסיק את מתן התרופות לתקופה קצרה כדי לברר מה יקרה ואם התינוקת תהיה "נקייה" מהנגיף בגיל שנתיים.

לקריאה נוספת לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  איידס,  HIV,  ארה"ב,  קוקטייל,  AZT
תגובות