• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
לידה

תרופות נגד דיכאון בהריון והסיכון ליתר לחץ דם ריאתי מתמיד ביילוד

סקירה מצאה, כי נטילת SSRI's בשלב מתקדם בהריון, אך לא בתחילתו, מעלה את הסיכון ל-Persistent pulmonary hypertention ביילוד

05.02.2014, 10:47

יתר לחץ דם ריאתי ביילוד הינה תופעה לא שכיחה, שהיארעותה 1.9 ל-1,000 לידות חי. מדובר על מצב בו לאחר הלידה כלי הדם הריאתיים לא עוברים רלקסציה, כפי שאמורים לעבור, תופעה הגורמת לחימצון ירוד ביילוד. המצב ניתן לזיהוי מיד לאחר הלידה, ונע בין קושי נשימתי קל ביילוד ועד מצב חמור של היפוקסיה וצורך בטיפול נמרץ. מחקרים שונים לא הובילו למסקנות חד-משמעיות באשר לקשר בין נטילת תרופות נוגדות דיכאון ממשפחת SSRI'sי(Selective serotonin reuptake inhibitor) לבין יתר לחץ דם ריאתי מתמיד ביילוד.

במחקר סיסטמטי זה נכללו שבעה מחקרים. נטילה של SSRI's בשלבים מוקדמים של ההריון לא נמצאה קשורה ליל"ד ריאתי מתמיד בילוד, אולם חשיפה בשלב מתקדם יותר בהריון, כן נמצאה קשורה: (p=0.005,י CI95% - 1.32-4.73,יOdds ratio 2.5). הסיכון האבסולוטי ליל"ד מתמיד ביילוד לאחר חשיפה ל-SSRI's בשלב מתקדם בהריון הוא 2.9-3.5 ל-1,000 יילודים, כלומר בין 286 ל- 351 נשים צריכות להיות מטופלות ב- SSRI's בשלב מתקדם בהריון כדי לגרום למקרה אחד נוסף של יל"ד ריאתי מתמיד בילוד.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Grigoriadis S, VonderPorten EH, Mamisashvili L, et al. Prenatal exposure to antidepressants and persistent pulmonary hypertention: systematic review and meta-analysis. BMJ 2014;348:f6932.

נושאים קשורים:  לידה,  תרופות נוגדות-דיכאון,  SSRI's,  יתר לחץ דם ריאתי מתמיד,  מחקרים
תגובות