• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

גיניקולוגים מברכים על החלטת מש' הבריאות להגביל מספר טיפולי IVF

המשרד קבע, כי מספר טיפולי ה-IVF המירבי לאשה יעמוד על 8 מחזורים; מגיל 39, יוכלו נשים לבחור בהפריה חוץ-גופית כאפשרות ראשונה

בכירי הרופאים הגינקולוגים, ביניהם פרופסור משה בן עמי, יו"ר האיגוד מהמרכז הרפואי "פוריה" ופרופסור אליעזר שלו, יו"ר המועצה הלאומית לרפואת נשים מהמרכז הרפואי "העמק" בעפולה, הביעו היום תמיכה בהחלטת משרד הבריאות להגביל את מספר מחזורי הטיפול בהפריה חוץ-גופית (IVF ) ל-8 בלבד. עד כה, מספר הטיפולים המותרים היה בלתי מוגבל, ובמקרים מסוימים נשים עברו 20 מחזורי טיפול ללא הצלחה.

פרופ' בן עמי: "המצב עד היום היה אבסורד. הוא הכריח אותנו לטפל בזוגות גם כאשר אנחנו בטוחים שהטיפול הזה יפגע בבריאותם, ושהם מבזבזים משאבים, כולל זמנם, ללא תועלת"

החלטת משרד הבריאות הופצה אתמול (יום ג'), במסגרת חוזר עליו חתום ראש מינהל רפואה במשרד הבריאות, פרופסור ארנון אפק. בכך, קיבל המשרד את החלק המהותי של המלצות המועצה הלאומית לרפואת נשים, ניאונטולוגיה וגנטיקה בנושא. המלצות המועצה, שפורסמו במאי 2013, קראו למשרד הבריאות להגביל את המימון לטיפולי הפריה חוץ־גופית בישראל. היקף המימון הציבורי בארץ לטיפולים אלו חריג בקנה מידה עולמי. בשנת 2011 (השנה האחרונה לגביה יש נתונים), בוצעו בישראל יותר מ-38,000 מחזורי טיפול IVF , גידול של 11% לעומת השנה הקודמת.

לדברי פרופסור בן עמי, "המצב עד היום היה אבסורד. הוא הכריח אותנו הרופאים לטפל בזוגות גם כאשר אנחנו בטוחים שהטיפול הזה יפגע בבריאותם, שהם סתם מבזבזים משאבים ללא תועלת – וגם את זמנם ומפסידים ימי עבודה. ההוראות החדשות הנכללות בחוזר משרד הבריאות מאפשרות להגיד לזוגות, בשלב הגיוני וסביר, שמיצינו את האפשרות הזאת - IVF – ושיש לעבור לשלב של תרומת ביצית".

על פי הנהלים החדשים, בנוסף להגבלת מספר מחזורי הטיפול ל-8 נקבע, שלאחר ארבעה טיפולים עוקבים שבהם לא צלחה החזרת העוברים או, שמונה טיפולים שלא הובילו להיריון קליני (בו נראה שק ההיריון), יקיים הצוות המטפל, שיכלול גם עובדת סוציאלית, דיון שיתמקד בהתייחסות לכלל טיפולי הפוריות שבוצעו וייבחנו הצעות להמשך הטיפול.

בנוסף, מספר מחזורי הטיפול בנשים מעבר לגיל 42 יוגבל לשלושה. משרד הבריאות הדגיש, כי בבחינת הספרות הרפואית העולמית, בגיל זה הסיכויים להרות לאחר שלושה מחזורי טיפולים ללא תוצאות – אפסיים. הליך החזרת עוברים קפואים מתקופת טיפול קודמת לא ייכלל במסגרת מניין הטיפולים.

המלצת המועצה הלאומית לרפואת נשים היתה גם להוריד את הגיל המרבי להפריה חוץ גופית ל-44. ואולם, המלצה זו לא התקבלה, וסף הגיל העליון נותר בעינו - 45 שנים.

לדברי פרופסור שלו, "לא התעקשנו על הורדת הגיל ל-44 כיוון שהשטף הרציני של מטופלות נמצא בעיקר בגילאים שמתחת לסף הזה. על פי הספרות הרפואית, הסיכוי שבת 45 תיכנס להריון בהפריה חוץ־גופית ותלד ילד בריא הוא אפס. בגיל 44 הסיכוי הוא 2%". פרופסור שלו הוסיף: "בעניין זה יש הטעייה: הציבור קורא בעיתונים על אשה שנכנסה להריון בגיל 45. אין מדווחים שההיריון הושג מתורמת ביצית ולא מ-IVF. ניסיונותיהם של נשים לבצע מספר גדול של מחזורי טיפול בגילאים שבין 40 ל-45 הם כמו הגרלה ללא סיכוי לזכות".

שינוי נוסף שנקבע בנהלים החדשים הוא כי נשים בנות 39 יוכלו מעתה לבחור בהפריה חוץ־גופית כאפשרות טיפול ראשונה. עד כה, הן נדרשו לעבור לפני כן טיפולי פריון מקדימים ורק כאשר אלו נכשלו מספר פעמים, נפתחה לפניהן האפשרות להפריה חוץ־גופית. משרד הבריאות הסביר שינוי זה בכך, שהמצב הקיים עד כה גרם בזבוז זמן יקר לנשים הנמצאות בגבול גיל הפריון. לדברי המשרד, ההחלטה על הסרת מגבלה זו תגדיל את סיכויי ההצלחה של הטיפול.

שרת הבריאות יעל גרמן אמרה: "ההמלצות שגובשו מסדירות את נושא טיפולי ההפריה החוץ־גופית ובכך מאפשרות לנשים להגשים זכותן לאימהות והורות - אבל מנגד גם יש בהמלצות דאגה לבריאותן". גם פרופסור עמי עמית, מנהל היחידה להפריה חוץ גופית ב"איכילוב", בירך על ההחלטה ואמר כי היא מקצועית ונכונה.

לקריאת החוזר המלא של משרד הבריאות בנוגע לנהלים החדשים לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  הפריה חוץ גופית,  שרת הבריאות יעל גרמן,  IVF,  חוזר משרד הבריאות,  טיפולי פריון
תגובות
רופא פוריות
25.01.2014, 00:27

מצטער לא להצטרף לשמחה של הרופאים המברכים.
התוצאה המידית של מהלך זה שנועד לחסוך בהוצאות תהיה עליה בשיעור הOHSS ואשפוזים בטיפול נמרץ ועלייה במספר התאומים והשלישיות ועל כן הצפת הפגיות.
מדיניות מגבילה בטיפולים גם אם נשמעת הגיונית תוביל להתנהגות דומה לארה"ב לעומת המדיניות הארפואית. פחות החזרות של עובר בודד וטיפולים יותר אגרסיביים עם יותר לחץ להצלחה.

יש היגיון בהגבלות הנהוגות היום של עד 3 מחזורים ללא החזרת עוברים, אך שאר ההגבלות בעיתיות. אף אישה לא עוברת טיפולי פוריות כי זה חינם.

אני הייתי שמח אם היו מגבילים את טיפולי הפוריות בביטוחים המשלמים -שהם באמת ללא הגבלה כולל למטופלות עם מספר רב של ילדים.