• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

"שניידר": הדגמנו הולוגרמה של לב במהלך צנתור - לראשונה בעולם

לדברי בית החולים, ההולוגרמה מאפשרת זוויות צפייה לא קונבנציונליות, שלמעשה מדמות מצב שבו הלב נמצא "בידיו של הרופא"

במרכז שניידר לרפואת ילדים שבפתח-תקווה נבחנה טכנולוגיית הולוגרמה תלת-ממדית של לב - בזמן אמת ותוך כדי צנתור - והניסוי הוכתר בהצלחה. בית החולים מסר, כי מדובר בניסוי ובמחקר קליני שמלווה אותו, ראשון מסוגו בעולם, במטרה להוכיח את היכולת ליצור הולוגרמה של הלב מהדמיות שהושגו בעזרת אולטרה-סאונד ושיקוף, במהלך הצנתור.

צנתור בעזרת הדמיה תלת-ממדית (צילום: שניידר)

צנתור בעזרת הדמיה תלת-ממדית (צילום: שניידר)

המחקר נערך במהלך שמונה צנתורי ילדים שנעשו במסגרת מכון הלב במרכז שניידר. במהלך כל צנתור בוצעה הדמיה של הלב בעזרת שיקוף, המעניק הדמיה תלת-ממדית שלו, ובעזרת מיכשור אולטרסאונד תלת-ממדי. תוך שימוש בטכנולוגיה חדשנית נוצרה הולוגרמה תלת-ממדית של הלב.

בטכנולוגיות הרפואיות המקובלות כיום בחדרי צנתורים ובאולטרסאונד, מסר בית החולים, מושגות תמונות תלת-ממדיות המוצגות לרופאים בצורה דו-ממדית. הטכנולוגיה החדשה איפשרה לבנות במרחב הולוגרמה של לב, המתבססת על טכנולוגיות ההדמיה הקיימות. התוצאה: הולוגרמה דינמית של הלב, הנראה כאילו הוא "צף ומרחף באוויר החופשי". לדברי בית החולים, לרופאים ניתנת  היכולת "לגעת" ו"לחתוך" בלב הצף, כאילו מדובר בנגיעה פיזית ממש בחלקי הלב השונים. בדרך זאת, הוסיף בית החולים, ניתנת גישה אל כל מדורי הלב ומסתמיו, מכל זווית שהיא.

ההולוגרמה מאפשרת גם זוויות צפייה לא קונבנציונליות, שלמעשה מדמות מצב שבו הלב נמצא "בידיו של הרופא". בית החולים מסר כי המחקר אישר את הפוטנציאל הטמון בטכנולוגיה המהפכנית הזאת היכולת של רופאים לסייע בתיקון הנחוץ למבני הלב.

ד"ר עינת בירק, מנהלת מכון הלב במרכז שניידר לרפואת ילדים, אמרה, כי "ההיטלים ההולוגרפיים איפשרו

הדמיה של אופן פעולת המערכת (מקור: יח"צ)

הדמיה של אופן פעולת המערכת (מקור: יח"צ)

להבין ולחקור באופן אינטואיטיבי את המבנה המרחבי של לב המטופל. ניתן לצפות בפגמים, כאילו הלב מונח לפני הרופא המצנתר והמטפל, וכך להעריך, במרחב, את איכות הפעולה הפולשנית שמתוכננת ואת פעולות הגומלין שבין שתלים שונים לרקמה הרכה, תוך כדי ביצוע הפעולה".

ד"ר אלחנן ברוקהיימר, מנהל יחידת הצנתורים ב"שניידר", הוסיף: "לאפשרות להגיע לתוך התמונה ולסמן סימונים על פני הרקמה הרכה, בתמונות רנטגן ואולטרסאונד תלת-ממדיות, יש חשיבות ממדרגה ראשונה לשם ניהול וביצוע הפרוצדורות הפולשניות במהלך הצנתור".

הניסוי והמחקר נעשים במסגרת שיתוף פעולה של המרכז הרפואי "שניידר" עם החברות Philips Healthcare ו- RealView Imaging שהציוד פותח ומיוצר על ידיהן.

נושאים קשורים:  חדשות,  צנתור,  הדמיה,  הולוגרמה,  תלת מימד
תגובות