• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

ועדה של האיגוד לרפואת ילדים: חיסון הפוליו לא גרם למחלת גיאן-בארה

הוועדה בדקה ארבעה מקרים של ילדים שלקו בתסמונות השיתוק גיאן-בארה ו-ADEM, לגביהם נטען כי היה קשר לחיסון נגד פוליו

ועדת מומחים למחלות זיהומיות באיגוד לרפואת ילדים, שבדקה שלושה מקרים בהם ילדים לקו בתסמונת גיאן-בארה וילד נוסף ב-ADEMי( Acute disseminated encephalomyelitis), קבעה אתמול (יום ג') כי אין קשר בין תחלואת הילדים לחיסון נגד פוליו. זאת, לאחר שגורמים המתנגדים לחיסון החי-מוחלש, שניתן בחודשים האחרונים לילדי ישראל עקב התפרצות הנגיף במדינה, טענו כי המחלות נגרמו כתוצאה ממנו. את דו"ח הסיכום כתבו פרופסור אלי סומך, יו"ר האיגוד וראש היחידה למחלות זיהומיות ב"וולפסון" וד"ר דיאנה טשר.

הוועדה ציינה בדו"ח, כי ניתוח המקרים של החודשיים האחרונים לא הראה שיעור גבוה יותר של ילדים שחוסנו נגד פוליו ולקו במחלה, בהשוואה לשיעור באוכלוסייה. כמו כן, על-פי חישוב של הפרשי הזמן שבין החיסון להופעת תסמיני המחלה לא נמצא קשר בין השניים. עוד ציינו מחברי הדו"ח, כי הנתונים מראים שמספר המקרים של חולי גיאן-בארה השנה נמוך יותר, לעומת הממוצע מהשנים האחרונות.

מתחילת השנה נרשמו 12 מקרים של ילדים עד גיל 10 שחלו ב"גיאן-בארה" (מקרב כלל הלוקים במחלה בישראל) - 9 מהם לא חוסנו לפוליו בחיסון חי-מוחלש. בשנים 2012-2007 אושפזו 18 ילדים עד גיל 10 שחלו ב"גיאן-בארה". ב-2010 לקו בה בישראל 135 איש, ב-2011 – 145 וב-2012 – 111. מתחילת 2013 לקו 37 בני אדם במחלה.

הגורם העיקרי שאחראי להופעת תסמונת "גיאן בארה" הוא זיהום מעיים בחיידק קמפילובקטר, ככל הנראה בשל הדמיון שבין מבנה החיידק לבין מעטפת העצבים. בעשור האחרון נרשמה עלייה דרמטית בתחלואה בחיידק זה.

הוועדה ציינה בדו"ח כי שכיחות הופעת המקרים הנוירולוגיים, מאפייניהם הרפואיים וסקירת הספרות הרפואית מעידים שאין קשר בין החיסון החי-מוחלש (OPV) נגד פוליו לבין הופעת "גיאן בארה" או תסמונת ADEM – שתיהן תסמונות הגורמות לשיתוק. בחלק מהמקרים נמצא גורם ברור אחר לתחלואה.

נושאים קשורים:  חדשות,  חיסון פוליו,  פרופסור אלי סומך,  גיאן-בארה
תגובות