חדשות

מחלות לב: התמותה ירדה, אך גורמים חדשים יגדילו מספר החולים

מחקר מצביע על כך שהשמנת-יתר וסוכרת, הנחשבות לגורמי סיכון למחלות לב, יטילו בשני העשורים הבאים מעמסה כבדה על מערכת הבריאות

מחקר שערך צוות מהקולג' לרפואה של אוניברסיטת קורנל האמריקאית ושפורסם ב-Health Affairs, מצביע על הירידה בתמותה ממחלות קרדיו-וסקולריות שחלה בעשורים האחרונים, ועל מגמת העלייה שתימשך בשנים הקרובות במספר האנשים שחיים עם מחלות לבביות, בעקבות השמנת-יתר וסוכרת. להתפתחות זו, כותבים מחברי המחקר, ישנן השפעות משמעותיות על מערכות הבריאות הציבוריות.

הסיבה לתופעה, הקיימת ברחבי העולם המערבי, היא שהאוכלוסייה מזדקנת ובני אדם מאריכים חיים גם עם מחלות לב, תודות לשיפור בטיפולים הרפואיים. מנגד, שיעורן של תופעת השמנת-היתר – שהיא כבר בגדר מגפה - ושל מחלת הסוכרת באוכלוסייה ממשיך לטפס.

עורכי המחקר, ובראשם ד"ר אנקור פאנדיה, הציגו נתונים מספריים מארה"ב: התמותה ממחלות לב ירדה מ-517 ל-100,000 בני אדם בשנת 1981 ל-244 ל-100,000 בני אדם בשנת 2008. תרמו לכך בלי ספק הירידה במספר המעשנים, השיפור בטיפולים ובתרופות, כמו גם הירידה ברמות לחץ הדם והכולסטרול, תודות לתרופות מתקדמות.

הצפי כיום הוא, ששיעור חולי הלב בארה"ב, למשל, בקרב בני 85-25, יירד מ-12.1% בקרב גברים ו-6% בקרב נשים בשנת 2015 לכדי 11.6% ו-5.8% בהתאמה בשנת 2030 (מבוסס על פרויקט פרמינגהאם החוזה סיכון לטווח של עשור, במחלות לב).

החוקרים דיווחו כי העלייה החדה במדד ה-BMI באוכלוסייה בארה"ב מאיימת להוסיף מספר רב של חולי לב בעתיד הקרוב. לדבריהם, אם לא היה חל שינוי במדד ה-BMI באוכלוסייה מאז 2010, ניתן היה לצפות לירידה של כ-1.6 מיליון חולים במחלות קרדיו-וסקולאריות בשנת 2030. בנוסף, אם התוכניות המכוונות לירידה ברמות הכולסטרול ויתר-לחץ-דם יהיו אפקטיוויות (בניגוד למגמה הקיימת), הרי שבשנת 2030 מספר החולים במחלות הקרדיו-וסקולאריות בארה"ב יקטן ב-1.3 מיליון לעומת התחזיות.

נושאים קשורים:  חדשות,  מחלות לב,  סוכרת,  השמנת יתר
תגובות