חדשות

רופאים נוטים לבצע יותר ניתוחים קיסריים כאשר יש להם תמריץ כלכלי

מחקר אמריקאי טוען כי העובדה שנשים רופאות נשלחות פחות לניתוחים קיסריים מוכיחה שלרופאים יש שיקולים זרים, גם אם בלתי מודעים

גינקולוגים נוטים לבצע יותר ניתוחים קיסריים כאשר הם צפויים להרוויח מכך; כך טוען מחקר חדש, שבדק את הקשר שבין תמריצים כלכליים לביצוע הניתוחים, שמספרם בארה"ב (ובישראל) עלה בחדות בשנים האחרונות.  על המחקר, שפורסם על ידי המשרד הלאומי האמריקאי למחקר כלכלי, דיווחה רשת הרדיו NPR.

כיום, אחד מכל שלושה תינוקות בארה"ב נולד בניתוח קיסרי. זאת, בהשוואה לאחד מכל חמישה תינוקות ב-1996. לדברי האתר, ההוצאה הלאומית על לידות עלתה בשלושה מיליארד דולר מדי שנה בשנים האחרונות.

במרכזים רפואיים רבים בארה"ב, רופאים מתוגמלים כספית טוב יותר בעקבות ביצוע ניתוח קיסרי, לעומת התגמול ללידה רגילה. כלכלני הבריאות שביצעו את המחקר, ארין ג'ונסון ומאריט ראהאווי, מצאו כי בממוצע, רופאים צפויים להרוויח כמה מאות דולרים יותר בעבור ניתוח קיסרי, בעוד בית החולים מרוויח כמה אלפי דולרים יותר, בעקבות הטיפול.

השניים החליטו לבדוק את ההשפעה של תמריצים כלכליים אלו על נטייתם של רופאים לבצע ניתוח קיסרי, על ידי בחינת שיעורי הניתוחים הקיסריים לנשים רופאות. ההשערה בבסיס המחקר היתה, כי רופאים יהיו פחות חשופים להטיות כספיות סמויות, כאשר הם חשים שהפציינט שלהם מחזיק בידע רפואי רלוונטי.

"הרעיון היה שלרופאים יש ידע רפואי חשוב", אמרה ג'ונסון, "ולכן אם הגיניקולוג אינו מיישם את הטיפול הטוב ביותר, בשל האינטרסים הכספיים שלו בניתוח קיסרי, הפציינטית תוכל להתנגד לכך".

הכלכלנים מצאו כי אכן, רופאות עברו 10% פחות ניתוחים קיסריים בהשוואה לאוכלוסייה. "נראה כי גיניקולוגים מטפלים אחרת ברופאות מאשר בשאר האוכולוסייה" אמרה ג'ונסון לאתר. הבדל זה היה שמור רק ללידות שלא תוכננו מראש להתבצע בניתוח קיסרי. לגבי ניתוח קיסרי מתוכנן, נרשם שיעור זהה בקרב רופאות ונשים באוכלוסייה.

לדברי ג'ונסון, הגיניקולוגים אינם מחליטים במודע על ניתוחים כדי להרוויח יותר כסף, אך התמריצים הכלכליים משפיעים באופן סמוי על ההתנהגות שלהם בצורה כזו המעודדת אותם לשלוח נשים יולדות לניתוחים קיסריים.

נושאים קשורים:  חדשות,  לידה,  ניתוח קיסרי,  תמריצים כספיים
תגובות