• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

עקב איתור נגיף הפוליו: נשקל מבצע חיסון נרחב לילדי הדרום

משרד הבריאות הודיע כי ההחלטה בנושא תתקבל עד יום ראשון הקרוב; הוזמנו חיסונים שמכילים בטיפות שני זנים מוחלשים של הנגיף

ההחלטה אם לערוך מבצע חיסון נרחב נגד נגיף הפוליו, שיקיף כ-200,000 ילדים עד גיל 9 בדרום הארץ, תתקבל במשרד הבריאות בסוף השבוע ותימסר לציבור רק ביום א'. הנושא מצוי בדיונים שבהם משתתפים מומחי רפואה שונים: ראשי איגודי הרופאים, רופאי משפחה וגורמים אחרים.

אמש (יום ג') דווח בחדשות ערוץ 10, כי בחודש האחרון התגלו 17 מקרים של נשאי נגיף פוליו, מתוך 2,300 דגימות צואה שנלקחו מילדים וממבוגרים בדרום הארץ. שבעה מהמקרים הוגדרו כנשאים והעשרה הנותרים כחשודים בנשאות הנגיף. עם זאת, לא ידוע עד כה על שום מקרה של אדם שפיתח את המחלה.

אם יוחלט על מבצע חיסון נרחב, בכוונת משרד הבריאות לבצע אותו בטיפות דרך הפה – כלומר חיסון חי מוחלש, וזאת בשונה מחיסון באמצעות נגיף מומת הניתן בזריקה.

החיסון בנגיף מומת ניתן כשגרה במסגרת תוכנית החיסונים השגרתית לפעוטות וילדים החל מגיל חודשיים ואחר-כך בגיל ארבעה חודשים, חצי שנה, שנה ולילדי כתה ב' בבית הספר היסודי.

מטרת מבצע החיסון המתוכנן תהיה להגן על הסובבים את הילדים.

משנת 2005 החיסון בטיפות הוחלף בישראל כדי להפחית סיכון לתופעות לוואי. בספרות הרפואית יש רק תיאור אחד של ילד שחוסן נגד פוליו בתרכיב שהכיל נגיף מומת ואחר כך קיבל חיסון נוסף בנגיף מוחלש - ולמרות זאת חלה.

משרד הבריאות הזמין חיסונים בטיפות המכילים שני זנים של נגיף פוליו מוחלש. עד שנת 2005 חיסונים מסוג זה הכילו שלושה זנים. הסיבה לשינוי בהיערכות: להפחית סיכון לתופעות לוואי אצל קרובי המתחסנים.

"ישראל היום" דיווח הבוקר (יום ד') כי לפני כששה שבועות בדיון בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, אמר פרופסור אלון מוזס, מנהל המחלקה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי הדסה ונציג איגוד הרופאים למחלות זיהומיות, כי איננו ממליץ לשנות את סוג החיסון. חיסון דרך הפה שינתן לאנשים עם רמה ירודה של חיסון (למשל בעקבות טיפולי כימותרפיה והקרנות לסרטן) בעייתי, לדבריו.

ההתפרצות האחרונה של מחלת הפוליו בישראל אירעה ב-1998, אז חלו 15 ישראלים וחלקם לקו בשיתק, מרביתם מאזור חדרה ואור עקיבא.

הערכת משרד הבריאות היא שמקור הנגיף הפעיל עתה בארץ במצרים וכי הוא מדבק ועובר באוכלוסייה.

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  חיסונים,  פוליו
תגובות
ירון
01.08.2013, 07:23

ההתפרצות האחרונה הייתה ב 1988 ולא ב 1998
בבקשה לתקן.