• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

"שיבא" מאשים: "כללית מונעת ממבוטחיה לקבל טיפול רפואי אצלנו"

קופת חולים כללית בתגובה: "ירידת ההכנסות של ביה"ח נובעת מהשינויים המתחוללים בעולם הרפואה בישראל; כל חולה זוכה לטיפול ראוי"

המרכז הרפואי הממשלתי "שיבא" שבתל-השומר מפנה אצבע מאשימה כלפי שירותי בריאות "כללית". אתמול (יום ג') הודיע בית החולים כי במחלקות שונות ובמוקד הסיוע לציבור הפועל מטעמו לטובת מבוטחי הקופות השונות, "הצטברו סיפורים אישיים ואנושיים קורעי לב של מטופלים - חולים אונקולוגיים, חולי לב וילדים ש'כללית' מסרבת לנפק להם טופס 17 לשם קבלת טיפול רפואי בשיבא".

המחלקה האונקולוגית בבית החולים "שיבא" (צילום: חן לאופולד / פלאש 90)

המחלקה האונקולוגית בבית החולים "שיבא" (צילום: חן לאופולד / פלאש 90)

פרופסור זאב רוטשטיין, מנהל המרכז הרפואי, אמר: "הלב נחמץ נוכח חולים המבקשים להמשיך בטיפול אצלנו ונתקלים בסירוב מוחלט מהקופה המבטחת שלהם. אני מקווה שתמונת המצב תשתנה וטובת המטופל תחזור לעמוד לנגד עיניהם של מקבלי ההחלטות".

בהודעה לתקשורת שהפיצה דוברות שיבא נמסר כי מאות ממטופלי ה"כללית" לא מקבלים בחודשים האחרונים טפסי 17 המופנים למרכז הרפואי בתל-השומר. המשמעות המיידית: חולים הנמצאים בטיפולים או מבקשים להיות מטופלים בבית החולים, ושנקבעו להם תורים למועדים קרובים, נאלצים עתה לבטלם. חלקם נאלצו להשאיר פיקדון כספי רק כדי להמשיך בטיפוליהם החיוניים.

בהודעה ניתנו שתי דוגמאות הממחישות, לטענת בית החולים, את המצב:

- חולת לב שהומלץ שתעבור ניתוח ותיקון מסתם מיטראלי פנתה למנהל מערך ניתוחי הלב בשיבא, פרופסור אהוד רענני, שקבע שיש לנתחה. לפי בית החולים, קופת חולים "כללית" מנעה זאת והפנתה את החולה לניתוח בבית חולים שבבעלותה. לפי הדיווח, הקופה מפנה  מבוטחים גם ל"מדיקל סנטר" שבהרצליה, שבו היא שותפה אף שבית החולים הזה נמצא, גיאוגרפית, הרחק מבית המבוטח שמבקש להינתח או לקבל את הטיפול ב"שיבא", קרוב למקום מגוריו.

- חולה צעיר בטרשת נפוצה המטופל בשיבא, עבר שם סדרת טיפולים, נאלץ להשאיר פיקדון עצמי לאחר שהקופה סירבה לנפק לו טופס 17 עבור בדיקת MRI הכרחית.

"נתוני בית החולים מצביעים על ירידה של כ-11% בפעילות הכללית בשיבא השנה", נאמר בהודעה שהופצה, "עובדה זו מעלה חשד שמדובר בהוראה מגבוה שהתקבלה כדי לסגור את שערי שיבא בפני מבוטחי הכללית המבקשים להמשיך ברצף הטיפולים שהחלו בהם, או של חולים אונקולוגיים המבקשים לקבל את הטיפול אצל רופא מסוים העובד בשיבא, או מבוטחים מבוגרים, המתקשים בתנועה, המבקשים לקבל את הטיפול בבית החולים הקרוב לביתם".

"המרכז הרפואי שיבא מעניק לכללית הנחות כספיות מפליגות שספק אם הקופה מקבלת דוגמתן במקומות אחרים", הדגישה הנהלת שיבא בהודעתה. "על כן מדיניות הקופה מעוררת תמיהות, וזאת מבלי להיכנס לסוגיית הפרת ההסכם החתום בין שני הגופים".

עוד ציינה דוברות שיבא כי מבקר המדינה נדרש לסוגית הסדרי הבחירה, בדו"ח האחרון שבו כתב בין היתר:
"הסדרי בחירה אלו עשויים להביא, בין השאר, לחיזוק הרפואה הפרטית על חשבון הרפואה הציבורית. כל מחוז בכללית - הקופה הגדולה ביותר - פועל במסגרת תקציבית עצמאית. יש לו הסדרי בחירה משלו המעדיפים בדרך-כלל בתי החולים של הכללית ואוסרים או מקשים על מתן הפניות לבתי חולים אחרים. הדבר מצריך הסדרה".

דוברת שירותי בריאות כללית מסרה בתגובה: "טובת לקוחותינו עומדת לנגד עינינו בכל עת. כל מטופל זוכה לטיפול הרפואי לו הוא זכאי. הטענות על הירידה בהיקף הרכש (שלנו) משיבא הן התעלמות מכוונת מהשינויים המתחוללים בעולם הרפואה בכלל ובישראל בפרט, ואשר להם יש השפעה מכרעת על הכנסות בתי החולים. בכל העולם יש עתה מגמה של העברת שירותים רפואיים לקהילה. רק בשנה האחרונה נפתחו במרכז הארץ כארבעה מוקדי רפואה דחופה (גם בידי הכללית). הם מצמצמים את הצורך בהגעה לחדרי המיון ומפחיתים אשפוזים בכל בתי החולים. בשנתיים האחרונות נוספו בכל הארץ מכשירי MRI חדשים שנרכשו על ידי המדינה. הדבר מפחית הכנסות מבתי חולים מסוימים, שריכזו בעבר את מירב המכשירים הללו. על אלו יש להוסיף גם את הירידה הדרמתית בניתוחי לב הנובעת מרפואה מונעת משופרת. גם זה תהליך המעיב על הכנסות של בתי החולים".

נושאים קשורים:  חדשות,  שירותי בריאות כללית,  מבקר המדינה,  טופס 17,  המרכז הרפואי "שיבא"
תגובות
עבד. אבו געפר
25.07.2013, 16:06

אני מסכים עם תגובת דוברת קופת החולים הכללית ולפי מיטב ידעתי. כמנהל מרפאה בקרית גת. אף פעם לא מנעתי טפול רפואי לחולה בשיבא כשהיה צריך ואף פעם לא קבלתי הוראה מלמעלה כדי לא לתת התחייבות לשיבא

דר עופר עמוס
25.07.2013, 17:08

מזה שנים הכללית מקשה ואף מונעת מתן התחיבויות לפעולות ואישפוז ברמבם.כול הכבוד להנהלת ת״ש שהביא את הנ״ל לידיעת הציבור.

אסתר
25.07.2013, 21:12

יש סמכות מלאה למבטח , הקופה , להפנות מטופלים להיכן שיש לו הסדר.
כמובן במסגרת מרחק סביר ואם השרות זמין.
במאוחדת שלחו מטופלת לקולונוסקופיה בראשון , מאשדוד..לא יאומן.
הייתי

כמובן אין לקטוע רצף טיפולי.
התנהלות תה״ש תמוהה.
הערה לנציגת הכללית: אין לקוחות, אלא מבוטחים.
השרות הוא מטעם המדינה.
הכותבת רופאה.

מיכל
26.07.2013, 16:03

לצערי כל שנכתב כאן מטעם בית החולים שיבא אמת הוא. קופת חולים כללית בהחלט נוקטת באי מתן טופסי 17 לבתי חולים שאינם שלה. חשנו זאת על בשרנו.
בני אמור היה לעבור ניתוח בבית החולים לניאדו, לשם הופנה על ידי רופאי הקופה. ארבעה ימים לפני מועד הניתוח, כאשר ניגש לקבל את טופס 17 נאמר לו כי הוא לא יקבלו משום שקופת חולים הפסיקה לעבוד עם בית החולים לניאדו והפנו אותו לבית החולים שרון.

רופא בכללית
27.07.2013, 04:20

מנהיגי הכללית אולי היו רוצים שטובת החולה תעמוד לנגד עיניהם.
כרגע המטרה העיקרית היא עמידה ביעדים בספיים ותחרות עם הקופות האחרות.

צפוני
28.07.2013, 16:48

די לצביעות ולהתבכיינות של שיבא.
כשהכללית הסיטה חולים מבי"ח בצפון ל"שיבא" ואילצה אותם ליסוע 180 ק"מ לכל כוון איש בהנהלת "שיבא" לא קם לזעוק על העוול.
גם הרגולטור ישב בחיבוק ידיים בטענה שאם יחייבו לנהוג לפי חוק הבריאות יצטרכו לשאת בגרעונות התופחים של הקופות..

לאון
16.11.2013, 02:47

גם אני מנסה לקבל תופס 17 בעיניין בעיות במערכת העיכול ולא מצליח לקבל פשוט מתסכל