דעות

תיירות המרפא - היצוא העתידי של ישראל

יש צורך בתוכנית לאומית לביסוס התיירות הרפואית כמקור ליצוא ישראלי, מבלי לפגוע בטיפול בישראלים ומבלי להאריך תורים

לרופאי ישראל יש שם טוב בעולם. שורשי מוניטין זה נטועים עמוק בהיסטוריה של האנושות. מלכים, בני אצולה ובעלי אמצעים של עמי העולם העריכו את הידע ואת יכולת הריפוי של הרופאים היהודים לאורך דורות. ייתכן, כי הרופאים המרפאים חולים בישראל של היום, לא מגיעים לקרסוליהם של הרמב"ן והרמב"ם בכל מה שנוגע לידע שלהם בתורה, אך אין ספק, כי יכולתם להביא מזור ומרפא למטופליהם במרפאות ובבתי החולים, עולה לאין ערוך מזאת של גדולי הדורות הקודמים.

כדי שהתיירים לא יתחרו על המשאבים המוגבלים של מערכת הבריאות הישראלית עם תושבי הארץ, יש צורך בתוכנית לאומית

גם היום, בעלי הון ושררה במקומות שונים בעולם, שואפים לקבל טיפול רפואי מרופאים יהודים. תופעה נוספת המתפשטת והולכת בתחום הרפואה הינה התמעטות זמינות הרופא למטופליו הנובעת ממחסור ברופאים ברוב המדינות המתועשות. לא די בכך שמספר הרופאים אינו עולה בהתאם לגדילת האוכלוסייה והזדקנותה, בחלק ממדינות אירופה הרופאים עובדים שעות מעטות יותר.

בארה"ב יותר אחיות ורוקחים מחליפים בטיפול את הרופאים החסרים, רבבות אמריקאים נוסעים למדינות רחוקות לעבור ניתוחים וטיפולים. וזאת, טרם כניסת אובמהקייר (OBAMACARE) למתן ביטוח רפואי בסיסי לתושבים שאינם מבוטחים. עם הרחבת הביטוח הרפואי בארה"ב בשנים הקרובות, ההערכה הרווחת היא כי מערכת הבריאות האמריקאית לא תעמוד באותה היעילות בדרישה לטיפול רפואי - שתגבר.

מדינות שונות בעולם, בעיקר באסיה, כמו תאילנד, הודו ודרום-קוריאה, כבר מתכוננות לספק שירותים רפואיים לאלפי אמריקאים. מדובר בעסק, המגלגל כבר היום מאות מיליוני דולרים, ההולך ומתעצם מדי שנה.

אין להפסיד בתחרות עם מדינות שאמנם נטולות מוניטין כשל הרופאים הישראלים, אך יודעות להסתגל למציאות הכלכלית המשתנה לנגד עינינו

חוסנה של מדינת ישראל טמון ביצוא. כלכלת המדינה הצליחה להסתגל לעולם החדש כאשר עברה מיצוא של תפוזים לטכנולוגיה עילית. אך לא לעולם חוסן. התחרות הקשה בשווקים בתחום זה לא מבטיחה עליונות ישראלית לנצח.

בשנים האחרונות החל להתפתח מקור חדש של הכנסת מטבע זר לקופת המדינה - תיירות מרפא - כענף יצוא המספק שירותי רפואה לאזרחים זרים בתחומי ישראל. מדובר בענף שיש בו גם בשורה הומאנית לעמי העולם, גיוס תומכים לישראל במדינות שונות ומקור להזרמת כספים למערכת הבריאות.

כדי שהתיירים לא יתחרו על המשאבים המוגבלים של מערכת הבריאות הישראלית עם תושבי הארץ, יש צורך בתוכנית לאומית. ניתן לתת טיפול רפואי לרבבות התיירים מבלי לפגוע בטיפול בישראלים ומבלי להאריך תורים. ניתן וצריך לנצל את המשאבים האדירים הטמונים בתיירות מרפא לטובת המטופלים הישראלים, שייהנו הן מניסיון שיצברו הרופאים הישראלים, הן מהציוד המתקדם שיירכש מהדולרים של התיירים והן מתנאים פיזיים משופרים שייבנו מאותם הדולרים.

תוכנית לאומית שתיטיב עם הרפואה הציבורית בישראל דרושה היום, על מנת לא להפסיד בתחרות עם מדינות שאמנם נטולות מוניטין כשל הרופאים הישראלים, אך יודעות להסתגל למציאות הכלכלית המשתנה לנגד עינינו.

* המאמר פורסם במקור בעיתון "הארץ"

נושאים קשורים:  דעות,  תיירות רפואית,  רפואה ציבורית,  ארה"ב
תגובות
דר׳ שובל
24.06.2013, 15:16

דר אידלמן, על מה אתה מדבר?!
אין רופאות/ים.
הפנימיות קורסות, הפגיות והרדמה, מוטב שלא נדבר.
כירורגיה כללית?!
בבתי חולים מרכזיים ויוקרתיים עוד מסתדרים
איך שהוא, אך כל השאר בתקני 1976 !
מלבד זאת, גם כך החומרנות גוברת, התרצה לדרדר עוד המערכת הציבורית, שעדיין נותנת מענה טוב יותר ממדינות מערב מסויימות?
אכן נוצלנו כרופאות ורופאים, אך אני בעד רפואה ציבורית נקייה, לא שר״פ ולא תיירות מרפא.
זו נבלה וזו טריפה.
(הדבר הזה כבר קיים בבתי חולים ציבוריים מסויימים,
לא יאומן, שחיתות ברישיון).

אהרון תומר
24.06.2013, 22:25

"תוכנית לאומית שתיטיב עם הרפואה הציבורית בישראל דרושה היום"
מי כמו דר' אידלמן יודע היטב שפני הממשלה כפי שבאה לידי ביטוי בפעילות האוצר היא הפוכה ומערכת הבריאות הציבורית נשחקת וקורסת אט אט. מן התוכנית המוצעת ייהנו האוצר שישלשל המיסים לקופתו ואולי המומחים שיעסקו ישירות בכך במסגרות פרטיות - אך בוודאי לא החולים ולא הציבור הרחב מוגבל האמצעים- הוא בהכרח ישלם את המחיר. התורים יתארכו והמומחים לא יהיו זמינים לישראלי המצוי שאין בכיסו מספיק מזומנים להזין הרפואה הפרטית. מן הראוי שההסתדרות הרפואית תמשיך לגלות אחריות כלפי הרפואה הציבורית ההולכת ונשחקת ולא תתפתה לעידוד פעילות שתביא רק להחמרת המצב.

בעל הבית השתגע ?
25.06.2013, 04:04

סליחה, אבל אלאה פשוט שטויות.
זה בא בבירור על חשבון הישראלים ואיכות הרפואה.
זה מושחת ומקומם.

ד״ר קריסטל
25.06.2013, 08:41

ד״ר אידלמן,

טפל קודם במערכת הציבורית! עניי עירך קודמים!
גם כך עם ההסכם האחרון שהשגת אתה תורם יפה ליצוא מיטב רופאינו לחו״ל, שלא על מנת לחזור!

רופא
25.06.2013, 14:13

הסכם שכר מפואר לתשע שנים, תיירות מרפא, ובא לציון גואל.
מעניין מה עוד מציעים ומתכננים לנו, לרופאי ישראל, אלו שנבחרו ע"י וועדנו.

ד"ר גורגי-ארדיטי רינה
25.06.2013, 17:59

עניי עיריך קודמים!!!!!
מערכת הבריאות הולכת וקורסת ממילא. ולהכביד עליה עוד יותר ? מה ההגיון????
זה יחמיר את המצב ,ויהיה על חשבון החולים ובריאותם .

נתקלתי בתופעה כשבעלי ז"ל רופא במקצועו נזקק לטפולים כימוטרפיים.והיינו צרכים לחכות שעות שתתפנה מטת טפול, היות והעדיפו את החולים האוליגרכיים בתיירות המרפא.
את הרגשת הבושה והאכזבה מהמערכת שאנו עובדים בה , לא נשכח לעולם!!!!

אנא ממך בכל לשון של בקשה מנע זאת ובהקדם!!!!