חדשות

רק 40% מהישראלים בטוחים שיקבלו את הטיפול הנחוץ אם יחלו

סקר שביעות הרצון של מכון "ברוקדייל-מאיירס" מציב את ישראל במקום האחרון במערב לגבי רמת הביטחון של מטופלים במערכת הבריאות

למרות ש-82% מאוכלוסיית ישראל מבוטחת בביטוחים המשלימים של קופות החולים ו-42% בביטוחים המסחריים - רק 40% מרגישים שמובטח להם שאכן יקבלו את הטיפול הרפואי המיטבי שהם יזדקקו לו, אם יהיו חולים במצב חמור; כך עולה מהסקר התשיעי לשביעות רצון הציבור משירותי הבריאות.

הסקר נערך בידי ד"ר שולי ברמלי-גרינברג ותמר מדינה-הרטום ממכון "ברוקדייל-מאיירס". הוא מבוצע מדי שנתיים מאז 1995. החוקרות מסרו כי שיעור זה הוא הנמוך ביותר (40%) מבין 12 מדינות מערביות שנתבקשו להשיב על שאלונים בנושא הזה בשנת 2010.

 בפילוח לגבי קופות החולים נמצא כי מכבי שירותי בריאות זכו ל-95% בדירוג שביעות הרצון, מאוחדת ולאומית 91% וכללית – 90%

בריטניה ניצבת בראש הרשימה, עם 90% הבטוחים שיוכלו לקבל ולהרשות לעצמם טיפול רפואי כשיזדקקו לו, אחריה הולנד (81%), שווייץ (78%), ניו-זילנד (75%), צרפת (73%), שבדיה (70%), גרמניה (70%), נורבגיה (69%), קנדה (68%), אוסטרליה (64%) וארה"ב, במקום ה-11, עם 58%. הסקר הבהיר חד משמעית כי בישראל מנוצלים הביטוחים המשלימים של קופות החולים הרבה יותר מאשר המסחריים.

בדירוג שביעות הרצון מהסגל במערכת הבריאות, קיבלו הרופאים את הדירוג הגבוה ביותר (51%) ואחריהם אחיות (42%) ופקידי המערכת (33%).

בסקר השנה (אוכלוסיית המדגם 2,300 בני 22 ומעלה שמילאו שאלונים בעברית, רוסית, ערבית ואנגלית הושם דגש לגבי שימוש תכוף בשירותי מערכת הבריאות, בעיקר לגבי מחלות חמורות. עורכות הסקר מסרו כי התברר מהתשובות לשאלונים כי לישראלים יש בעיות נגישות לטיפול רפואי ולמימונו. 6% ממשתתפי הסקר ויתרו על טיפול רפואי (תרופות וטיפול שיניים) עקב קושי כספי, 9% לא רכשו תרופות עקב כך. סיבות אחרות היו ריחוק גיאוגרפי או זמן המתנה גדול מדי לקבלת הטיפול.

בסך הכל, לא נמצאו הבדלים משמעותיים בין הסקר הנוכחי לקודמו לגבי שיעור שביעות הרצון של הציבור (סביב 90%). בפילוח לגבי קופות החולים נמצא כי מכבי שירותי בריאות זכו ל-95% בדירוג שביעות הרצון, מאוחדת ולאומית 91% וכללית – 90%.

עוד עלה מהסקר כי למטופלים הנזקקים לטיפול תכוף יש יותר קשיים בקבלתו בערב ובלילה. מבוטחי כללית ולאומית (44% ו-42% בהתאמה) משתמשים על בסיס קבוע ותכוף בטיפול רפואי לעומת 38% במכבי ו-36% בלאומית.

נושאים קשורים:  חדשות,  ביטוחים משלימים,  רפואה ציבורית,  מכון ברוקדייל-מאיירס
תגובות