• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
סטרואידים

סקירת הטיפול במחלות עצב שריר אוטו-אימוניות אצל ילדים

הטיפול במחלות אלו מבוסס בעיקר על מחלות דומות במבוגרים; ואולם לשימוש כרוני בסטרואידים השפעה גדולה הרבה יותר על ילדים

מחלות עצב שריר אוטו-אימוניות (Autoimmune Neuromuscular disorders) כוללות את תסמונת Guillain-Barre (על צורותיה השונות), Chronic Inflammatory demeyelinating וכן את צורות הילדות של Myasthenia Gravis ושל דרמטו-מיוזיטיס. זוהו מספר מנגנונים העומדים בבסיסן של מחלות אלו - שפעול תאי T והצטברות נוגדנים ומרכיבי מערכת המשלים בתאי עצב, בחיבור עצב-שריר או בשריר.

המחקר לגבי מחלות אלו במבוגרים נרחב הרבה יותר מאשר בילדים, ולפיכך הפרוטוקולים לטיפול במחלות אלו בילדים מבוססים במקרים רבים על ממצאים במבוגרים. ואולם, למרות הדמיון בתהליכים העומדים בבסיס המחלה, השפעת הטיפול בילדים שונה מאשר במבוגרים.

טיפול כרוני בסטרואידים כרוך בתופעות לוואי שהינן בעלות השפעה גדולה הרבה יותר בילדים – האטת הגדילה, דמינרליזציה של העצם, והשפעה על משקל הגוף. ייתכן כי בילדים יש מקום לשימוש נרחב יותר בתרופות אחרות המשפיעות על תפקוד מערכת החיסון. מרבית התרופות הללו אמנם יקרות יותר מאשר סטרואידים, אולם הטיפול בסטרואידים כרוך בנזקים ארוכי טווח הכרוכים בעלות גבוהה למערכת הבריאות.

טיפול מקובל נוסף הינו plasma exchange. טיפול זה מסובך יותר לביצוע בילדים, שכן בילדים צעירים הוא דורש גישה לווריד מרכזי. ואולם, בילדים גדולים יותר או מתבגרים, הטיפול עשוי להיות נגיש יותר שכן ניתן לבצעו גם באמצעות גישה לווריד פריפרי בלבד.

טיפול ב-IVIG נמצא אף הוא יעיל בחלק ממחלות אלו, אולם מחירו הגבוה מגבילה את זמינותו. השימוש בתרופות נוספות הנחשבות steroid sparing כגון azathiprine. Tacrolimus, mycophenolate mofetil ו- rituximab בטיפול במחלות אלו בילדים לא נחקר במידה מספקת - דיווחי מקרים ומחקרים רטרוספקטיביים מדגימים תוצאות מבטיחות, אולם קיים צורך במחקרים השוואתיים על מנת לבחון את היעילות ותופעות הלוואי (כולל תופעות ארוכות טווח) בילדים.

ערכה: דר' ורד פרכטר

מקור:
McMillan et al.; Autoimmune Neuromuscular
Disorders in Childhood, Curr Treat Options Neurol. 2011 Dec;13(6):590-607.

נושאים קשורים:  סטרואידים,  עצב-שריר,  Guillain-Barre,  מחלות אוטואימוניות,  מחקרים
תגובות