• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

כנס איגוד רופאי ילדים בארה"ב: יש להכיר בתופעת העוני כ"מחלת ילדות"

כנס של האיגוד האמריקאי קרא להכיר בתופעה כבעיה לאומית, משום שעוני גורם נזקים בריאותיים רבים לילדים כתוצאה מחשיפה להורמוני עקה

יום לפני שה-OECD, ארגון המדינות המפותחות, פירסם את הדו"ח השנתי, לפיו שיעור העוני בישראל הוא כיום הגבוה מבין כל חברות הארגון, פירסם ה"ניו יורק טיימס" מאמר של הרופא ד"ר פרי קלאס שבו סיכם את הכנס האקדמי השנתי של איגודי רופאי הילדים בארה"ב, הקורא להכיר בעוני כ"מחלת ילדות".

על-פי ה-OECD, אחד מכל שלושה ילדים בישראל חי בעוני ואחד מכל חמישה ישראלים - עני. לעומת ישראל, המצב במכסיקו ובטורקיה טוב יותר. ב-1995, מציינים עורכי הדו"ח, שיעור העוני בישראל עמד על 13.8% וכעת הוא ניצב 20.9%. במכסיקו שיעור העוני הוא 20.4% ובטורקיה 19%. למעשה, ישראל מובילה בשיעור העוני בקרב הילדים מבין חברות הארגון. בשנים 2007-2010 צמח העוני בקרב ילדים עד גיל 17 ב-2% - העלייה הרביעית בשיעורה בקרב מדינות ה-OECD.

במאמר ב"ניו-יורק טיימס" כותב ד"ר קלאס, כי "העוני נכח ברוב מגעיו עם הורים וילדיהם" שבהם טיפל כרופא בבית החולים Bellevue בניו-יורק או במרכז הבריאות של בוסטון. הוא ציין כי בכנס ה- Pediatric Academic Societies שנערך בשבוע שעבר, נקראו רופאי ילדים להכיר בכך שעוני הוא "בעיה לאומית" עם השלכות רפואיות חמורות ומרחיקות-לכת על החיים בגיל מאוחר בכלל ועל הבריאות בפרט. לעוני, הוצג בכנס, יש השפעה שלילית על הישגים לימודיים, על נשירה מלימודים ומעבודה ובין הבעיות הבריאותיות המרכזיות להן הוא גורם: סוכרת, מחלות-לב, משקל-יתר ומחלות נפש.

עוני יוצר עקת-לחץ רעילה הגורמת נזקים למוח עקב חשיפת יתר ל"הורמוני העקה" קורטיזול ו-norepinephrine, כותב ד"ר קלאס. כאשר יש חשיפה לרמות עקה גבוהות כאלו כבר בגיל הצעיר, וללא הגנות מתאימות, יוביל הדבר לפגיעות קבועות במערכות העצביות וההורמונאליות של הגוף. יש לכך השפעה שלילית גם על הגנים של הילדים.

בכנס קרא המומחה לרפואת ילדים פרופסור ברנרד דרייר (Dreyer), מאוניברסיטת ניו-יורק ובעבר נשיא ה-APA (ההתאחדות האקדמית של רפואת הילדים) בארה"ב, לרופאי הילדים להכיר בעוני כאיום רציני על בריאות ילדים. הוא עמד על כך שבשנות החיים הראשונות (עד גיל חמש) גורם העוני לפגיעה בהתפתחות מוח הילד שלא ניתן לתקנה. פרופסור דרייר גם ציין כי כאשר מוציאים אנשים ממצב העוני "מבטיחים שהם גם יהיו הורים טובים יותר לילדיהם", בכל הנוגע גם לדאגה הנדרשת לבריאות.

מקור:
http://well.blogs.nytimes.com/2013/05/13/poverty-as-a-childhood-disease

נושאים קשורים:  חדשות,  ילדות,  עוני,  ארגון ה-OECD,  איגוד רופאי הילדים האמריקאי
תגובות