תזונה

תזונה ים-תיכונית עם שמן זית או אגוזים מפחיתה אירועי לב וכלי דם בחולים בסיכון גבוה

תזונה ים-תיכונית בתוספת שמן זית כתית-מעולה או אגוזים הפחיתה באופן מובהק אירועי לב וכלי דם בחולים בסיכון גבוה-גם ללא פעילות גופנית

07.04.2013, 14:49

.
בניסוי שנערך בספרד הוגרלו 7,447 משתתפים (57% נשים) בגילאי 55-80 בעלי סיכון גבוה למחלות לב וכלי דם (סוכרת סוג 2 או ≥3 גורמי סיכון מהבאים: עישון, יתר לחץ דם, LDL מוגבר, HDL נמוך, עודף משקל והיסטוריה משפחתית של מחלת לב כלילית מוקדמת), אך ללא מחלה קיימת, לאחד משלושה משטרי תזונה: תזונה ים תיכונית עם תוספת שמן זית כתית-מעולה (ליטר אחד בשבוע), או תזונה ים תיכונית עם תערובת יומית של 30 גר' אגוזים (15 גרם אגוזי מלך, 7.5 גרם לוז ו7.5 גרם שקדים) או תזונה מבוקרת (הפחתת שומן). המשתתפים קיבלו הדרכה אישית וקבוצתית מדי רבעון, והמרכיבים הייחודיים בתזונה - שמן הזית ותערובת האגוזים סופקו להם חינם. לקבוצת הביקורת ניתנו מתנות קטנות אחרות. לא הוטלה מגבלה קלורית כל שהיא ולא ניתן עידוד לביצוע פעילות גופנית.

שמן זית (אילוסטרציה)

שמן זית (אילוסטרציה)

דיווחים עצמיים וסמנים ביולוגיים (הידרוקסיקורטיזול בשתן כמדד לצריכת שמן זית וחומצה לינולנית בפלסמה כמדד לצריכת אגוזים) העידו על דבקות טובה במשטרי התזונה הים תיכונית. לא נצפה שינוי מובהק בפעילות הגופנית.

לאור הראיות המשכנעות מניתוח הביניים של התוצאות הופסק הניסוי לאחר מעקב חציוני של 4.8 שנים. בהשוואה לקבוצת הביקורת, הסיכון היחסי לנקודת הסיום העיקרית (אוטם לבבי, שבץ או מוות ממחלות לב וכלי דם) היה נמוך באופן מובהק בקרב המשתתפים שצרכו תזונה ים תיכונית עם שמן זית כתית-מעולה (יחס סכנה: 0.70, רווח בך סמך של 95%: 0.54-0.92) או אגוזים (0.72, 0.54-0.96).

לא דווחו תופעות לא רצויות הקשורות לתזונה.

מקור:
Estruch R, Ros E, Salas-Salvadó J, Covas MI, Corella D, Arós F, Gómez-Gracia E, Ruiz-Gutiérrez V, Fiol M, Lapetra J, Lamuela-Raventos RM, Serra-Majem L, Pintó X, Basora J, Muñoz MA, Sorlí JV, Martínez JA, Martínez-González MA; PREDIMED Study Investigators. Primary prevention of cardiovascular disease with a Mediterranean diet. N Engl J Med. 2013 Apr 4;368(14):1279-90. doi: 10.1056/NEJMoa1200303.

נושאים קשורים:  תזונה,  שמן זית,  מניעה,  מחלות לב וכלי דם,  תזונה ים תיכונית,  אגוזים,  מחקרים
תגובות