חדשות

פרופסור יהודה אדלר ופרופסור איתמר שליט ינהלו את מנהלת המחקר הביו-רפואי בגליל

בריאיון ל"דוקטורס אונלי" אמר פרופסור אדלר: "מטרת המנהלת לקדם את הרפואה ואת הרופאים". תקציב המנהלת עוד לפני שהוחל בגיוס תרומות: 8 מיליון שקל לשנתיים

פרופסור יהודה אדלר העומד בראש פרויקט תלפיות של המרכז הרפואי שיבא בתל-השומר לפיתוח דור המנהיגות הבא של הרפואה בישראל, מונה ליושב ראש המנהלת החדשה למחקר ביו-רפואי, שיבוצע בשישה בתי החולים בגליל. למנהל המנהלת מונה פרופסור איתמר שליט, עד לא מכבר מנהל המרכז הרפואי שניידר לילדים. לשניהם ניסיון רב שנים במחקר, ומאמרים שכתבו פורסמו בעיתונים הרפואיים המקצועיים החשובים בעולם.

פרופסור אדלר, הוא גם יו"ר ועדת ההתמחות בבית החולים שיבא, והוא מנהל את מערכת מנהל מערכות הבריאות במרכז ללימודים אקדמיים באור יהודה. עד לא מכבר ניהל ובנה את בית החולים משגב לדך בירושלים, ועל תרומתו לעיר ולבניית בית החולים הוענק לו לאחרונה אות "ירושלים שלי".

פרופסור יהודה אדלר (מקור: שיבא)

פרופסור יהודה אדלר (מקור: שיבא)

בריאיון מיוחד ל"דוקטורס אונלי" אמר אמש פרופסור אדלר כי מטרת המנהלת החדשה היא לחזק את המחקר הרפואי בבתי החולים בגליל וגם לקדם את הרופאים העובדים בגליל "משום שבלעדי מחקר רפואי לא תינתן רפואה איכותית גבוהה לתושבי הגליל".

פרופסור אדלר : "מצב הרפואה בגליל בפרט ובפריפריה בכלל הוא כיום בגדר פצצת זמן. התושבים שם חולים יותר וחיים פחות בהשוואה לתושבי מרכז הארץ". הוא הדגיש כי הקמת בית הספר החמישי לרפואה בגליל (מסונף לאוניברסיטת בר-אילן) הוא מהלך "סופר-חשוב", גם משום שזה "מהלך חיוני שייצר יותר רופאים למערכת הבריאות בישראל - והיא זקוקה להם".

"מצב המחקר הרפואי בישראל, אם להתבטא בלשון המעטה, איננו סוגה בשושנים", הוסיף פרופסור אדלר. "תקציב המדען הראשי במשרד הבריאות למחקר הוא ממש בושה. אם לא קיצצו בו עדיין, הרי שבאחרונה עמד על 7.5 מיליון שקל. רוב המחקר הרפואי בישראל מבוצע בבתי החולים במרכז הארץ, ויותר מרבע ממנו 'יוצא' מהמרכז הרפואי שיבא. לשם השוואה: תקציב המחקר הרפואי בישראל פר-אדם עומד על 9 שקלים בשנה. בארה"ב הוא עומד על 100 דולר לשנה – פי 45. במצב הנוכחי ברור שאם לא יושקע מאמץ וכסף במחקר רפואי שיבוצע בפריפריה באופן עקבי ומיטבי – לא נגיע רחוק ומצב הרפואה בפריפריה יחמיר".

פרופסור אדלר ציין כי השר לפיתוח הנגב והגליל סילבן שלום, שהוביל את המהלכים הנדרשים להקמת בית הספר לרפואה בגליל יחד עם מנכ"לית משרדו אורנה הוזמן-בכור, ממשיך בעשייתו הברוכה למען תושבי הגליל תוך חבירה לחברת מיג"ל הממשלתית מקריית שמונה העוסקת במחקר. מנכ"ל החברה צביקה רובינשטיין רואה בהקמת המנהלת מעין חזון שמתגשם. "כמי שהיה חבר בוועדת ההיגוי של בית הספר החמישי לרפואה שהוקם בצפת, אין לנו אלא לברך את השר סילבן שלום ואת מנכ"לית המשרד אורנה הוזמן-בכור על תרומתם האדירה לפיתוח הגליל ועל כך שהם רואים נכונה את המשך ההשקעה כולל במחקר בפריפריה".

עוד אמר פרופסור אדלר: "תקציב מנהלת המחקר החדשה לביו-רפואה בגליל עומד כבר עתה על 8 מיליון שקל לשנתיים - וזאת עוד בטרם הושגו כספים ממקורות אחרים כולל גרנטים תחרותיים", אמר פרופסור אדלר. "המטרה שלנו היא אחת: לקדם, לפתח ולהעשיר את כל ששת בתי החולים בגליל, ולשם כך מוקמות עתה ועדות יישומיות וועדות היגוי שיקבעו את תכניות הפעולה של המנהלת". השבוע כבר יצא קול קורא לכל בתי החולים בגליל – זיו בצפת, פוריה בטבריה, נהריה, העמק בעפולה, בית החולים הפסיכיאטרי מזרע ובית החולים האנגלי בנצרת – להגיש הצעות מחקר רפואי שיבוצעו בהם. ועדה אובייקטיבית, מחוץ לגליל, תבחן את ההצעות ותקבע את גובה מענקי המחקר. "הם יהיו משמעותיים" הודיע פרופסור אדלר. כמו כן יש כוונה להביא לגליל חוקרים ובעלי תואר שלישי (PHD) מבתי החולים במרכז ולהשקיע בהמשך ברכישת מכשור רפואי מחקרי טכנולוגי לבתי החולים, ולפנות גם לחברות התרופות.

"מנהל המרכז הרפואי שיבא, פרופסור זאב רוטשטיין", אמר עוד פרופסור אדלר, "כבר הודיע לנו שיעמיד לרשות המיזם הזה כל עזרה בכל נושא שיידרש. תיעשה פנייה דומה לכל בתי החולים במרכז הארץ".
"המהלך החיוני להבאת המחקר הרפואי לגליל יחולל מהפיכה של ממש ברפואה המסופקת כיום לתושבי האזור. את פירותיה נראה בעתיד. רמת בתי החולים בגליל תשודרג ותעלה, וכך רמת הרופאים. אין כיום רפואה טובה בלי מחקר, ורופא-חוקר הוא ממש הכרח. זה הדבר החשוב ביותר לעתיד הרפואה בישראל".

מיזם מנהלת המחקר הביו-רפואי, כך נמסר מהמשרד לפיתוח הנגב והגליל, מתבסס על שיתוף פעולה שיגרום להרחבה, לקידום איכות ולסינרגיה בפעילות המחקרית הביו-רפואית המבוצעת בבתי החולים בגליל. מנהלת המחקר תשמש "מטרייה" לפעילויות המחקר המבוצעות בהם ותספק תשתית מקיפה של תמיכה מקצועית, ארגונית וכלכלית לכל החוקרים במוסדות המשתתפים בפרויקט. כן תפעל המנהלת לקידום המחקרים ותתמוך בקורסי הכשרה מקצועיים לרופאים שיועברו בבתי החולים. מנהלת המחקר תתרום להקצאת מענקים ייעודיים לבתי החולים בגליל, להקמת תשתית מחקר מתקדמת, לשיתוף ידע בין בתי החולים ולגיוס תקציבים גדולים יותר למחקרים. שיתוף הפעולה בין בתי החולים בגליל יחזק משמעותית את כוחם ויאפשר להם להציע לחברות התרופות, לחברות המכשור הרפואי ולחברות ביוטכנולוגיה אתרי ניסוי לפיתוחים חדשים בהיקף כולל של כ-2,000 מיטות.

נושאים קשורים:  חדשות,  פרופסור יהודה אדלר,  מנהלת המחקר הביו-רפואי לגליל,  בית החולים האנגלי בנצרת,  בית החולים הפסיכיאטרי מזרע,  המרכז הרפואי "זיו",  פרופסור איתמר שליט,  תוכנית תלפיות שיבא,  המרכז הרפואי "שיבא",  המרכז הרפואי "ברוך פדה" בפוריה,  המרכז הרפואי לגליל בנהריה,  המרכז הרפואי "העמק"
תגובות
שרון לוין
07.02.2013, 12:48

איחולי הצלחה מקרב לב לפרופ' אדלר היקר שהוא רופא בחסד וגם אדם נעים הליכות.

ד"ר אריה בקלו
08.02.2013, 10:28

ברכות על היוזמה.
בהצלחה לפרופ. יהודה אדלר.

ד"ר אריה בקלו
יו"ר הר"י גליל מערבי

שלי אור
08.02.2013, 16:07

כמי שעוקבת אחר עשייתו הברוכה של פרופסר אדלר , אין לי ספק שסילבן שלום בחר את האדם הנכון ביותר לתפקיד זה וגם בתחום המחקר הרפואי בגליל יעשה פרופסר אדלר מהפכה של ממש . כל הכבוד גם לפרופסור זאב רוטשטיין שכמו תמיד נרתם לעזור ולתמוך .

משה
08.02.2013, 19:56

פרופ׳ אדלר,
האיש הנכון,
בזמן הנכון,
במקום הנכון,

עם אנשים כמוך , יש סיכוי להציל את הרפואה בישראל. אל תשכח את הנכס היקר ביותר של הרפואה , האחיות, האחים , המתמחים , הרופאים . בלי דאגה לכל אלה אין סיכוי לחולים. ועכשיו צריך למנות שר בריאות מקצועי ולא פוליטי .
לתשותמת לבכם , נתניהו ולפיד ...

אייל כהן עורך דין
08.02.2013, 20:47

כל התשבוחות מגיעות לפרופסור אדלר. מדובר בעילוי רפואי, באדם משכמו ומעלה, במנהל מוכשר ביותר ובאדם גדול שלי הזכות להכירו. אין לי ספק שפרופסור אדלר יניע קדימה בהצלחה יתרה את הפרוייקט בגליל כפי שעשה בכל מה שנגעו ידי הזהב שלו ושייהנה מאחד הרופאים המקצועיים והאנושיים ביותר שהמערכת הרפואית בישראל מכירה. כל הכבוד ליזמים שידעו לאתרו לפרוייקט חשוב זה שדורש ״בולדוזר״ אנושי כמו אדלר. אאחל לו ולפרוייקט הצלחה רבה.  

רותי פורטרפליך
09.02.2013, 11:10

יהודה יקר, ראשית ולפני הכל, המון הצלחה.
אני מלאת הערצה.......גם ממה שאני קוראת עליך כאיש, כמקצוען .....
כמי שמחזיקה בפיסה מילדותך אני שמחה שנפל בחלקי להכיר אותך ומקווה בכל נפשי שלא להפגש אתך על השולחן מתחת לידיך אבל אם כבר להיות תחת טיפול של מישהו אז רק שלך .....
מקווה שיהיה בך כח לרוץ למרחקים ארוכים שכן אתה עושה ומביא וגורם רק לדברים טובים להיווצר ואם תולים בך את עתיד הרפואה כאן גדולים ויודעי דבר אז הם כנראה יודעים מה הם אומרים.
אין ספק שיש מה לשנות, להיטיב ולשפר....
נראה שכל אדם שני חולה, בין אם אלה החיים או המתח ...אנו זקוקים לרפואה ציבורית נפלאה, בריאה ומבריאה.
אין לי ספק שאנחנו ב"ידיים טובות" תרתיי משמע....
שאפו ענק, חבר ילדות....אתה הגעת הכי רחוק מכולנו, מעורר הערצה וכבוד.

רבקה שואל
10.02.2013, 09:11

לפרופסר אדלר
היה לי העונג לעבוד בקירבתך
תמיד היה ברור שתגיע רחוק
עם הרצון והיכולות שלך
המשך לחלום ולישם
בהצלחה רבקה

פרופ' ח. גרזוזי
11.02.2013, 23:00

ברכות, אני מאמין ובטוח שכל צפון הארץ יקבל תנופה מתכנית זו. צר לי שבנצרת נבחר רק בית החולים הסקוטי, מהכרותי לעומק את השטח המחלקות הספיציפית כגון עיניים וא.א. גרון נמצאות בבית החולים הצרפתי. לדעתי יש לצרף את בתי החולים בנצרת כמקשה אחת.

אלחנן הכהן
29.03.2013, 16:01

ברכות על המינוי
מאחלים לכם ולכולנו שתקדמו המחקר בצפון