• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

מחודש אפריל: חובת התיעצות עם פרמקולוג להתאמת תרופות למטופל כרוני

חזור מנהל רפואה בנושא זה הופץ בסוף השבוע במטרה לצמצם תופעות לוואי עקב נטילת תרופות מרובות

ראש מנהל הרפואה במשרד הבריאות פרופסור ארנון אפק הפיץ בסוף השבוע חוזר העוסק בניהול הטיפול התרופתי בחולים במחלות כרוניות. מהחוזר עולה כי החל מאפריל הקרוב יחויב הרופא המטפל לבצע בדיקה של כל התרופות הניתנות למטופל שלו, והוא גם יחויב להתייעץ עם מומחה בפרמקולוגיה או רוקח בכיר או להיעזר במרכז מידע מתאים כדי לוודא שהטיפול התרופתי יהיה הטיפול המיטבי.

בית מרקחת (אילוסטרציה)

בית מרקחת (אילוסטרציה)

בחוזר מודגש כי על הרופא המטפל לפעול מעתה על פי החוזר בעת טיפול בכל מי שמגיע לקבל מרשם רופא חדש או לחדש את המרשם הקבוע במרפאה בקהילה, אצל רופא משפחה או בבית החולים.

בדו"ח מבקר המדינה ב-2011 נמצאו ליקויים בטיפול התרופתי הניתן לחולים קשישים. התברר ששיעור ניכר מהם נוטלים באופן קבוע יותר מ-8 תרופות שונות מבלי שבוצע דיון מומחים על הצורך בהן או על תופעות הלוואי הנובעות מהשפעות צולבות של תרופות.

בחוזר החדש הדגיש פרופסור אפק כי כשמדובר בטיפול במחלות כרוניות, שהטיפול בהן כרוך בנטילת תרופות רבות, יש לבחון גם אפשרות או סיכון להופעת בעיות ותופעות לא רצויות.

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  מחלות כרוניות,  תרופות,  מנהל הרפואה
תגובות
רק שאלה...
23.01.2013, 10:01

זה גרוע יותר מבדיחה עצובה. זה הכסת"ח הגדול ביותר בתולדות הרפואה.

כל רופא חייב לדעת מה הוא רושם ומה עלול לקרות.. ותמיד חייב להסביר לחולה על תופעות לואי. לא צריך בשביל זה חוק... זה המקצוע.. לא ?

מרבית הרופאים לא עושים זאת... וההוראות הללו באו לקבור את החולים... חכו וראו את אורך התור שיווצר ל"פרמקולוג קליני" (יש יותר משניים במדינה... ???) וכיון שעד אז אסור לרשום תרופות לחולה כרוני.. ברור שלא יישארו חולים כרוניים.. כולם יפוגו עד שיגיעו ל"מומחה התרופות"...

זו הוראה מטופשת שנוסדה כדי להגן על משרד הבריאות... ולא על החולים שרק יינזקו ממנה

עדו
23.01.2013, 18:36

"גזירה שהציבור אינו יכול לעמוד בה" ולכן יש לפסול ולבטל אותה !

דוד
23.01.2013, 18:49

תאורתית זוהי תקנה טובה. פרמקולוג יעבור ויבדוק את השילוב התרופתי של כל חולה כרוני.
אבל מעשית אין אפשרות לעמוד בתקנה זו בזמן אמיתי לכן היא תהיה אות מתה, או שרופאים יתבעו על ימין ועל שמאל כיון שלא יעמדו בה וכל תופעת לואי תהיה עילה לתביעה.
אשרי שאינני רופא משפחה. יש להם במקרה הטוב 7 דקות לביקור גם כך קשה להם לעמוד בכל המטלות וכעת יאלצו גם להתיעץ עם פרמקולוג...

ד"ר אייליג ישראל
23.01.2013, 18:56

עוד המצאה אומללה מבית היוצר של משרד הבריאות.כמו רעיונות אחרים כמו לשפר את חווית המטופל בביה"ח ( מה רוצים , שארקוד בחוטיני)- הרי צוות אין, ומטות אין, וציוד אין, ומעבדות ומכונים אין אז נשאר רק להמציא הנחיות כדי שאם יקרה משהו- משרד הבריאות מבוטח והאחריות של המערכת הרפואית.
אז אמרו או כתבו- יש פשוט להמשיך הלאה. לא שהרעיון רע, להפך הוא מצוין רק שאף אחד לא יכול לישם. וכדאי למשרד הבריאות להורות על שימוש בחמצן כדי לעצור את כול תהליכי החימצון הורסי החיים- אבל מי יכול לךהחזיק יותר מ 3 דקות.
וחבל שהר"י לא מפרסם הודעה זאת עם מכתב דחיה מידי למוציא החוזר

דר.יעקב
23.01.2013, 21:07

לדעתי הרעיון גאוני !!!
בכל מרפאה של קופ"ח , ולכל מרפאה של רופא משפחה עצמאי יתווסף תקן נוסף של
"רופא פרמקולוג" או "רוקח קליני גריאטר " , שישמש בתור מפקח מטעם משרד הבריאות על עבודת הרופאים. כל חולה כרוני יופנה אליו לקבלת "אישור משרד הבריאות" לתרופות שהוא מקבל. אליו גם יחזור החולה כאשר יצא מאיזון תרופתי , לשם מעקב אחר בריאותו ולפיקוח על תופעות הלואי של התרופות. .
ואם זה ילך טוב , יועברו לטיפולו כל החולים הכרוניים .
ובא לציון גואל.

נ.נ.
23.01.2013, 23:55

מי נשאר ברפואת המשפחה?

נחמיה קיסר
24.01.2013, 07:59

כמובן שגם על הפרמקולוג להתייעץ עם פרמקולוג בכיר כדי לחלוק את האחריות. לפרמקולוג הבכיר יהיה פרמקולוג מבטח משנה (ניתן למצוא בחברת לוידס הבריטית או סויס השוייצרית).
בארץ היתה חברת ביטוח משנה שיש לי עדיין מניות שלה שערכן 0.001 ש"ח .
מה יהיה הסוף אתנו? מי יגזור כאן קופון כמו יוצר הבד זוהר לאפודות החובה והפס הזוהר הזכור לטוב על שתי גרסותיו...

ד"ר טלי מרק
24.01.2013, 15:10

עוד מסמר בארון הקבורה של הרפואה הציבורית.
עוד מערכת משומנת היטב של גוזרי קופונים על צוארם של הרופאים הראשוניים שקורסים גם ככה.
איזה כייף לי שאני לא רופאת משפחה !!

ד"ר דורון גרפינקל
25.01.2013, 14:13

בתגובות עמיתי בולט התסכול האמיתי והצודק של רופאי המשפחה נוכח העובדה שלא מאפשרים להם הכלים לבצע הערכת תרופות הולמת. הדרך האתית והיעילה ביותר לטיפול ב - POLYPHARMACY פורסמה על ידי כמחקר פיילוט ב ARCH INT MED באוקטובר 2010 ומכונה יותר ויותר בעולם GARFINKEL METHOD. ניתן לראות מידע לגבי השיטה וכמה פרסומים באתר שלי http://www.drugstop.co.il. מדובר בפגישה של שעה לפחות עם הקשיש /משפחתו בבית, הסבר מפורט לגבי הידע האמיתי שיש לנו לגבי כול תרופה ותרופה בגילו ובמצבו הקוגניטיבי, תפקודי, נפשי. מופק מכתב מפורט לרופא המשפחה כולל רפרנסים לגבי כול תכשיר והמלצות להפסיק, בהסכמת המטופל, כמה שיותר תכשירים שאינם מצילי חיים בו זמנית. התוצאות לעתים דרמטיות (נא ראו באתר).
אין שום סיכוי אפילו לרופאי המשפחה המיומניםביותר שיש לנו לבצע הערכה וחשיבה מעמיקה כזו בזמן המגוחך של כמה דקות שמוקצב לכול חולה. הפתרון למערכת הבריאות כפי שהצעתי בספרות הוא CASE MANAGER רצוי גריאטר (עם או בלי עזרת רוקח קליני) שיתרכז רק בנושא באיזון תרופות בקשישים. מדובר ב WIN-WIN בריאותי וכלכלי (חסכון כפול - גם בתרופות וגם באשפוזים כתוצאה מתופעות לוואי מתרופות)

נעם
29.01.2013, 20:52

מי בדיוק אמור לתקצב את עשרות אם לא מאות התקנים הדרושים לעבור על תיקי חולים מורכבים עם פוליפרמקולוגיה? מי אמור לתקצב את זמן הרופא שצריך כעת לעשות מפגשים עם המומחה המתוקצב מהשאלה הראשונה על החולה שלו (וממש אבל ממש לא מדובר בחמש דקות על החולה?

קל לכתוב תקנות, אבל רצוי גם לוודא שיש אפשרות להוציאם אל הפועל עם תקצוב .
בתי החולים עוד ממתינים למאות התקנים הנוספים.
ממתינים עוד למיטות האשפוז שהובטחו.....

רחל
28.08.2014, 18:57

שלום אני כל הזמן מתלוננת לפני רופא המשפחה על ריבוי התרופון וכל פעם התשובה לאחר מה שעברת זה נחוץ למרות שבבדיקות הערכים ירדו משמעותית.הוא מעמיד אותי במצב מה את מבינה. והאמת אני פוחדת להפסיק על דעת עצמי . נכון שמה שאני מתארת זה כללי מדי .אשמח לקבל יעוץ למי לפנות תודה