• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
שיכוך כאבים

שיכוך כאב בקרב ילדים במחלקות לרפואה דחופה

דו"ח של האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים העוסק בנושא שיכוך הכאב בקרב ילדים במלר"ד, סוקר אמצעים שיש לנקוט על מנת לשפר את הטיפול בכאב של ילדים

13.01.2013, 09:48

שיכוך כאב בקרב ילדים במחלקות לרפואה דחופה (מלר"ד) או לפני ההגעה לבית החולים אינו מבוצע במידה מספקת. הגורמים לכך הם קושי בהערכת מידת הכאב של הילדים, חוסר היכרות של הצוות עם מוצרים וטכניקות חדשים, חשש מתופעות לוואי, חשש ממיסוך התסמינים שיקשה על האבחנה והטיפול, וכן מחסור באנשי צוות ובזמן.

הימנעות משיכוך כאב, אפילו בעת ביצוע הליכים פשוטים כגון דקירת מחט, עשוי להשפיע על רווחתו של הילד לטווח ארוך, להחמיר את תגובתו להליכים נוספים בהמשך, ואף לגרום תגובה פוסט-טראומטית. בקרב יילודים שעברו הליכים רפואיים ללא שיכוך כאב נאות נצפו שינויים ארוכי טווח בתגובה לגירויים מכאיבים.

כאב של ילדים (אילוסטרציה)

כאב של ילדים (אילוסטרציה)

דו"ח של האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים מדגיש אמצעים שונים לשיכוך כאב בקרב ילדים בסביבת המלר"ד, שבה קצב הפעילות מהיר בדרך כלל. האמצעים כוללים למשל התאמה של הסביבה (כגון חדר המתנה ידידותי לילדים, בעל קירות צבעוניים המכיל משחקים וספרים) ושימוש באמצעי שיכוך כאב שאינם תרופתיים, כמו אמצעים להסחת דעתו של הילד (כגון הפרחת בועות סבון או הקרנת קטעי וידיאו), נוכחות בן משפחה בעת הליכים רפואיים שעוברים ילדים גדולים יותר, שימוש בתמיסת סוכרוז, מגע עורי עם האם או הנקה ליילודים ותינוקות.

עוד מודגש הצורך בהערכת מידת הכאב שממנה סובל המטופל החל מתחילת הטיפול (עוד טרם קבלתו במלר"ד וכן בעת הטריאז') ולאורך משך שהותו במלר"ד. כמו כן מודגש הצורך בשימוש במשככי כאבים במידת הצורך – פראצטאמול, איבופרופן, ואף אופיאטים כגון oxycodone. הדו"ח מדגיש כי אין עדות לכך ששיכוך כאב ממסך את התסמינים או מפריע לתהליך האבחון, וכמה מחקרים בקרב מבוגרים הדגימו כי שיכוך כאבים אינו מפריע לתהליך זה. גם בקרב ילדים המטופלים עקב טראומה, טיפול באופיאטים במינון נמוך אינו משפיע על מידת הדיוק של הבדיקה הרפואית או על ההערכה הנוירולוגית.

הדו"ח מדגיש גם את חשיבות אמצעי ההרדמה המקומית בעת ביצוע הליכים מינוריים (החדרת עירוי תוך-ורידי, תפירת חתך ועוד) כגון EMLA או לידוקאין מקומי, וכן אמצעים שאינם פרמקולוגיים כגון מכשיר חדש המשלב קירור וויברציה. נוסף לכך מודגשת חשיבות ההרדמה הנאותה בעת הליכים הכרוכים בכאב עז או בלחץ. בדו"ח גם מודגשת החשיבות של התייחסות נאותה לכאב של ילדים הסובלים מעיכוב התפתחותי או מפגיעה מוחית.

המחברים מציינים את הצורך בהכשרה נאותה של צוות חדר המיון ואת האפשרות להעסקת איש צוות יעודי המתמצא בשיכוך כאב באמצעים שאינם פרמקולוגיים.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Fein et al.; Relief of Pain and Anxiety in Pediatric Patients in Emergency Medical Systems, Pediatrics. 2012 Nov;130(5):e1391-405

נושאים קשורים:  שיכוך כאבים,  מחלקה לרפואה דחופה,  מחקרים
תגובות