חדשות

השתתפות בתפילות בבית הכנסת משפרת את הבריאות

ממחקר שהתפרסם ב-IMAJ ובו נותחו ממצאים מפרויקט נרחב באירופה ובישראל עולה כי יש תועלת רפואית בפעילויות דתיות בקרב יהודים, בין אם כגורם מגן ובין אם ככלי להתמודדות עם מחלות

בעבודת מחקר שפורסמה בגיליון אוקטובר 2012 של ביטאון ההסתדרות הרפואית IMAJ באנגלית נמצא כי הליכה לבית הכנסת והשתתפות בתפילות, במיוחד בקרב יהודים מבוגרים (מעל גיל 50) משפרת את בריאותם.

העבודה בחנה ממצאים לגבי אורח חייהם של 1,287 ישראלים יהודים מעל גיל 50, כחלק ממחקר אירופי מקיף על בריאות והזדקנות (פרויקט SHARE). המחקר נערך ב-2004–2006 בעשר מדינות באירופה ובישראל וניתוח הממצאים נעשה על ידי ד"ר ג'ף לווין מהמכון לחקר הדת באוניברסיטת ביילור בטקסס, ארה"ב.

השתתפות בתפילות בבית הכנסת משפרת את הבריאות (אילוסטרציה)

השתתפות בתפילות בבית הכנסת משפרת את הבריאות (אילוסטרציה)

מהמאמר עולה כי השתתפות בפעילויות בית הכנסת ונוכחות בתפילה הייתה גורם מנבא מובהק לשיפור במצב הבריאותי על סמך 6 מ-7 מדדים, לרבות אלו הקשורים לבעיות רפואיות מתמשכות, הגבלה בפעילות, מחלות כרוניות מאובחנות וסימפטומים גופניים כמו בעיות לב, קוצר נשימה, הפרעות שינה ונפילות. השתתפות בתפילות בבית הכנסת נקשרה לירידה בתחלואה, גם לאחר נטרול משתנים כמו גיל.
מחסור בתמיכה חברתית מחוץ לבית נקשר במחקר לתוצאות רפואיות גרועות יותר, ממצא הממחיש את תנאי הבדידות בחייהם של חולים מבוגרים קשים שחסרה להם אינטראקציה חברתית.

ד"ר לווין טוען במאמרו כי מהממצאים שניתח עולה שבית הכנסת הוא גורם מגן מפני מחלות בקרב יהודים מבוגרים. כמו כן, השתתפות בתפילות היא כלי טיפול המסייע להתמודדות עם תחלואה קשה. "המחקר מציג ראיה לכך שיש תועלת רפואית בפעילויות דתיות בקרב יהודים, בין אם כגורם מגן ובין אם ככלי להתמודדות עם מחלות", סיכם ד"ר לווין.

במחקרים קודמים הוצגו ראיות דומות לגבי תפקיד הדת והתפילות בשיפור המצב הבריאותי. אוניברסיטת תל-אביב, דיווחה ביולי האחרון על מחקר שבו נמצא כי תפילות מפחיתות את הסיכון לאלצהיימר ולמחלות מוח אחרות הקשורות בפגיעה בזיכרון. לפני יותר מעשר שנים הצביע מחקר שנערך באוניברסיטה העברית בירושלים בשיתוף הדסה על כך ששיעורי התמותה ממחלות לב ומסרטן בקיבוצים דתיים נמוכים לעומת אלו שבקיבוצים חילוניים, ועובדה זו נקשרה לאורח חיים דתי.

למחקר המלא מתוך גליון IMAJ אוק' 2012: Religion and Physical Health among Older Israeli Jews

נושאים קשורים:  חדשות,  אלצהיימר,  הפרעות שינה,  קוצר נשימה,  אוניברסיטת ביילור,  תפילות
תגובות