• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
התאבדות

איגוד רופאי הילדים האמריקאי מפרסם המלצות למניעת פציעות של ילדים ומתבגרים משימוש בנשק חם

איגוד רופאי הילדים ממליץ לעוסקים במקצועות הבריאות להפגין מנהיגות ולהשתתף במאמץ למניעת פציעות מנשק חם על יד ייעוץ להורים בנושא

12.12.2012, 11:42

מוות עקב פגיעה מנשק חם ממשיך להיות אחד משלושת גורמי המוות המובילים של צעירים בארה"ב. 28.7% ממקרי המוות עקב פציעה בקרב בני 15–19, ו-19.5% מהמקרים בקרב בני 20 ומטה היו קשורים לשימוש בנשק חם – כולל רצח, התאבדות ותאונות. השכיחות גבוהה יותר בקרב בני נוער שחורי עור. שיעור מקרי המוות הקשורים בשימוש בנשק חם גבוה יותר בארה"ב מאשר במדינות אחרות בעלות רמת הכנסה גבוהה – ככל הנראה עקב הנגישות הגבוהה יותר של כלי נשק בארה"ב.

בשנת 2010 67.5% ממקרי הרצח בארה"ב היו קשורים בשימוש בנשק חם. שיעור התמותה משימוש בנשק חם לשם רצח היה גבוה יותר במרכזים אורבניים (5.2 מקרים ל-100,000 איש) מאשר בשאר המדינה (4.2 מקרים ל-100,000 איש).

בריון מכוון אקדח (אילוסטרציה)

בריון מכוון אקדח (אילוסטרציה)

בשנת 2009, הייתה התאבדות גורם המוות השלישי בשכיחותו בקרב בני נוער בני 15–19 בארה"ב, ושימוש בנשק חם היה האמצעי השכיח ביותר בקבוצת גיל זו - 3.4 מקרי מוות לכל 100,000 איש בארה"ב. להתאבדות באמצעות אקדח סיכויי ה"הצלחה" הגבוהים ביותר – שיעור תמותה של כ-90%. בני נוער נמצאים בסיכון גבוה לניסיון אובדני, ומקרי התאבדות בקרבם מאופיינים באימפולסיביות. גישה לנשק חם תורמת לעלייה בסיכון להתאבדות בקרב צעירים – בכמה מחקרים נמצא כי הימצאות אקדח בבית מגבירה את הסיכון להתאבדות. הקשר נמצא גם בבקרב בני נוער ללא אבחנה פסיכיאטרית בעברם, והסיכון גבוה במיוחד כאשר האקדח נשמר במצב טעון.

בשנת 2009 מתו בארה"ב 114 ילדים ומתבגרים מתחת לגיל 20 עקב תאונות הקשורות בנשק חם, מתוכם 66 בני 15–19. התאונות נגרמות לרוב עקב שימוש של ילד אחר (שאינו הנפגע) בנשק – לרוב אח או חבר. נוסף לכך, בשנת 2010 נפצעו 15,576 ילדים ומתבגרים בתאונות הקשורות בנשק חם, ו-40% מהם נזקקו לאשפוז.

נשק חם קיים ב-38% ממשקי הבית, ו-5.1% מבני הנוער בכיתות ט-יב דיווחו על נשיאת נשק בעצמם. במחקר שבחן בעלות על כלי נשק במשקי בית שבהם מתגוררים ילדים צעירים מגיל 18, נמצא כי ב-21.7% מהמקרים נשמר האקדח במצב טעון, ב-31.5% האקדח אינו נשמר במקום נעול, וב-8.3% לפחות, האקדח נשמר במצב טעון ולא במקום נעול. מחקר נוסף מצא כי הימצאות אקדח בבית קשורה בעליה של פי 3 בסיכון לרצח ובעלייה של פי 5 בסיכון להתאבדות.

נעילת כלי הנשק, נעילת ההדק, מנגנוני אבטחה מותאמים אישית והגברת עצמת הלחיצה על ההדק לעצמה חזקה מכדי שתתבצע על ידי ילד הוכחו כיעילים במניעת פציעות מנשק חם. לעומת זאת נמצא כי תכניות לימוד לילדים למניעת פציעה עקב כלי נשק דווקא הגבירו את הסיכון למשחק בנשק, ולא הפחיתו את הסיכון לפציעה. מחקר מבוקר הדגים כי ייעוץ על ידי רופא להורים נוסף לחלוקת מנעולים היה יעיל בקידום אחסון בטוח יותר של אקדחים במשקי בית שבהם חיים ילדים. מחקר נוסף הדגים כי קמפיין לעידוד אחסון בטוח של כלי נשק היה גם הוא יעיל בהפחתת חשיפת בני הבית לאקדחים לא נעולים או טעונים.

איגוד רופאי הילדים ממליץ לעוסקים במקצועות הבריאות להפגין מנהיגות ולהשתתף במאמץ למניעת פציעות מנשק חם. מומלץ לרופאי ילדים ולגורמי בריאות נוספים לייעץ להורים לגבי הסיכונים הכרוכים בנגישות נשק לילדים ולמתבגרים, לשאול על הימצאות כלי נשק בבית, ולייעץ לגבי הימנעות מאחזקת נשק ולגבי אחסון בטוח שלו. איגוד רופאי הילדים תומך גם בהגבלת מכירת הנשק, בשינוי כלי הנשק על מנת להקשות על שימוש בו על ידי ילדים, ובאיסור מכירת כלי נשק אוטומטי.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

COUNCIL ON INJURY, VIOLENCE, AND POISON PREVENTION EXECUTIVE COMMITTEE,Firearm-Related Injuries Affecting the Pediatric Population, Pediatrics. 2012 Nov;130(5):e1416-23.

נושאים קשורים:  התאבדות,  פציעה,  אקדח,  רובה,  נשק חם,  מחקרים
תגובות
טרנסנדנטלית
19.12.2012, 13:09

לעומת זאת, בדיקות בשיטות שונות של הרפואה המשלימה, רצויות מאד. הן זולות, אינן פולשניות, בדרך כלל גם די נעימות, והמטופל מקבל המלצות לאורח חיים נכון, ותזונה מתאימה, שיעילותן רבה מאד.

אפשר להצליב מידע המתקבל בשיטות שונות של בדיקה.