חדשות

זמן ההמתנה הארוך ביותר לתור בהדסה: במרפאות הציבוריות לעיניים, גסטרו ואנדוקרינולוגיה

מניסוי שערכו סטודנטים מהפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית עולה כי זמן ההמתנה הממוצע לתור במרפאות הציבוריות בהדסה ארוך פי שמונה מזמן ההמתנה למרפאות השר"פ

מניסוי שערכו סטודנטים מהפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים עולה כי המרפאות הציבוריות ברפואת עיניים, גסטרואנטרולוגיה ואנדוקרינולוגיה במרכז הרפואי הדסה בירושלים מחזיקות בשיאי ההמתנה לתור של מטופלים שנשלחו אליהן. מדובר בהמתנה הנמשכת חודשיים-שלושה.

המתנה למרפאת עיניים ציבורית נמשכה 98 ימיםם בממוצע לעומת 8 ימים בתור במסלול שר"פ, 88 ימים בתור למרפאת גסטרו (8 ימים בשר"פ), ו-72 ימים למרפאה הציבורית באנדוקרינולוגיה (6 ימים בשר"פ). גם למרפאת ראומטולוגיה זמן ההמתנה לתור התקרב לחודשיים. לעומת זאת זמן ההמתנה בתור לכירורגיה כללית נמשך רק 14 יום ולאורתופדיה 5.

תוצאות הניסוי הוצגו אתמול (יום ד') בכנס החברה הישראלית לאיכות הרפואה. ניהלו אותו תום אקסלרוד סטודנט שנה שישית, ד"ר מתן כהן פנימאי בהדסה וניר קידר מנהל תחום כלכלת בריאות במשרד הבריאות. הוא נערך בהנחיית פרופסור מאיר ברזיס, ראש המרכז לאיכות ובטיחות קלינית בהדסה, המעביר קורס מבוא בבריאות הציבור ובתקשורת בין רופאים למטופלים.

שיא ההמתנה לתור למרפאות הציבוריות של הדסה (אילוסטרציה)

שיא ההמתנה לתור למרפאות הציבוריות של הדסה (אילוסטרציה)

בשיחה ל"דוקטורס אונלי" מסרו פרופסור ברזיס ותום אקסלרוד כי בעת הצגת הנתונים בכנס העירה ד"ר רינה רוזנברג משירותי בריאות כללית בירושלים כי רופאי משפחה מתמודדים יום-יום עם הבעיה הזאת. הם מפנים מטופלים למרפאה מקצועית ציבורית ועדים לכך ש"למי שאין כסף, נאלץ להמתין זמן רב מאוד לתורו, ואילו המטופלים שיכולים להרשות לעצמם שימוש בשר"פ, בתשלום, זמן ההמתנה שלהם בתור - מתקצר מאוד". היא הציעה שהנושא ייבדק גם הוא בניסוי ובמחקר.

בניסוי השתתפו 92 סטודנטים לרפואה שהתקשרו למרפאות הציבורית של הדסה ולמסלול השר"פ והזמינו תורים כדי לפגוש רופא-מומחה. הם מדדו את זמני ההמתנה לתורים ומצאו כי ההמתנה בתור למרפאה הציבורית בהדסה נמשכת בממוצע 55 יום, כמעט פי שמונה בהשוואה לזמן ההמתנה לתור במסלול שר"פ. זמן ההמתנה המרבי לתור למרפאה הציבורית היה 8 חודשים - 244 יום, לעומת 38 יום בלבד בשר"פ. זמן ההמתנה המינימלי בשר"פ היה 0 ימים לעומת 3 ימים לתור במרפאה ציבורית.

עורכי הניסוי גם מצאו כי לא הוצעה לאיש מהם חלופה קרובה יותר כאשר התור נקבע לתאריך רחוק מאוד. עוד מצאו משתתפי הניסוי כי המוקדנים לא הציעו לעבור למסלול שר"פ וגם לא הונחו לבצע תעדוף על פי המצב הרפואי של מזמין התור לרופא. אקסלרוד אמר: "כסטודנטים לרפואה הופתענו מהתוצאות". הוא הדגיש כי הייתה משמעות לכך שהוא וחבריו משתתפי הניסוי "נכנסו לנעלי חולים ומטופלים ולמדו ממקור ראשון את המציאות שבה חיים חולים, ומהי המשמעות של המתנה ממושכת כל-כך עבורם". עורכי הניסוי דיווחו כי יערכו בשנה הבאה ניסויים דומים בשערי-צדק וישוו זמני המתנה למרפאות מקצועיות בקהילה.

מהדסה נמסר בתגובה כי "מרפאות שר"פ פועלות אחר הצהריים בלבד והפעילות בהן ממומנת על ידי הביטוחים המשלימים. המרכז הרפואי הדסה חותר לשיפור מתמיד של השירות ופועל לקיצור זמן ההמתנה של המטופלים המופנים למומחים במסגרת מרפאות החוץ".

למצגת שהוצגה בכנס

נושאים קשורים:  חדשות,  שר''פ,  הפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות