• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
מכון ויצמן

רופאים מבית החולים מאיר ומדעני מכון ויצמן פיתחו מודל לשיפור הבטיחות של כימותרפיה

מצאו מודל מתמטי אשר מסביר מדוע חולים מסוימים מפתחים זיהום חמור לאחר הטיפול הכימותרפי

שיתוף פעולה בין רופאים מהמרכז הרפואי מאיר בכפר סבא, מתמטיקאים ממכון ויצמן למדע וחוקרים ממרכז המחקר של חברת הופמן לה-רוש בבאזל, שווייץ, הוליד מודל מתמטי שעשוי לשפר את בטיחות הטיפול הכימותרפי לחולי סרטן. אחד הסיבוכים החמורים הכרוכים בטיפול הזה הוא זיהומים. עד כה הקריטריון העיקרי להערכת הסיכון לסיבוך היה מספר תאי הדם הלבנים - אם מספרם נמוך מערך סף קריטי, הסיכון נחשב גבוה. המודל החדש להערכת הסיכון חיוני כדי לקבוע לא רק את כמות תאי הדם אלא גם את איכותם, המשתנה מאדם לאדם.

על המחקר מדווח Journal of Clinical Investigation. הוגה רעיון המחקר הוא הרופא ד"ר אליעזר שוחט, אונקולוג בכיר ובעל תואר דוקטור במתמטיקה ממכון ויצמן, העובד כיום במרכז המחקר של חברת התרופות הופמן לה-רוש בבאזל. יחד עמו הובילו את המחקר פרופסור ברוך וולך ראש המעבדה לתפקוד לויקוציטים במאיר וראש הקתדרה לאימונולוגיית ילדים בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב, מנהלת המעבדה רונית גבריאלי שערכה את הניסויים, פרופסור ורד רום-קדר ממכון ויצמן המתמחה בחקר מערכות דינמיות ששימשה כראש קבוצת המחקר, וד"ר רועי מלכה מהנדס חשמל במסגרת לימודי דוקטורט במכון (כיום בבית הספר לרפואה "הארוורד").

החוקרים מסרו כי המודל שפיתחו הוא צעד חשוב בהתפתחות התחום הצעיר של רפואה מותאמת אישית והוא עשוי להוביל לגישה אישית יותר לכימותרפיה. המודל יסייע למצוא דרכים למנוע זיהום חמור עקב טיפול כימותרפי. כאשר יטפלו בחולים בסיכון גבוה, יצטרכו הרופאים לנקוט באמצעים מוגברים כדי למנוע זיהום, ומחולים בסיכון נמוך, לעומת זאת, אפשר יהיה לחסוך טיפולי מנע מיותרים.

להודעת מכון ויצמן על הממצאים

נושאים קשורים:  מכון ויצמן,  אימונולוגיה,  כימותרפיה,  זיהום,  הפקולטה לרפואה באוניברסיטת ת"א,  רפואה מותאמת אישית,  המרכז הרפואי "מאיר",  מחקרים
תגובות