חדשות

הר"י וכ-170 רופאים עתרו לבית המשפט נגד רשות המסים

בעתירה דורשים הרופאים מהרשות לבטל את המס על המענקים לרופאים שעברו לעבוד בפריפריה או במקצוע במצוקה

ההסתדרות הרפואית ו-167 מהרופאים שזכאים למענקי פריפריה ומקצועות במצוקה, הגישו אתמול (יום ג') לבית המשפט המחוזי תובענה נגד רשות המסים. הם דורשים כי המענקים בסך מאות אלפי שקלים, המוענקים לרופאים אלו כהטבה במסגרת הסכם השכר שנחתם עמם בשנה שעברה, לא יהיו חייבים במס כלל, או לחילופין יוכרו כרווח הון ואז ימוסו בשיעור של 25%-20% בלבד ולא כהכנסת עבודה, כפי שהחליטה רשות המסים. אם תמומש החלטת רשות המסים, שיעור המס שיחול על הרופאים בגין המענקים (500-300 אלף ש"ח למענק) עשוי להגיע אף ל-48%. את העתירה בשם הר"י והרופאים הגיש עו"ד משה מזרחי לשעבר היועץ המשפטי של רשות המסים, ממשרד עורכי הדין מזרחי, נח, קריגל.

עתירה לבית משפט (אילוסטרציה)

עתירה לבית משפט (אילוסטרציה)

הר"י והרופאים העותרים טוענים כי המענקים משולמים לרופאים שלא במסגרת יחסי עובד ומעביד. המענקים משולמים גם לרופאים שאינם עובדי מדינה ואף אינם כפופים להסכם הקיבוצי, ותכליתם קידום המדיניות הממשלתית לשינוי מהותי במערכת הרפואה הציבורית, לרבות בנושאי תקנים, חלוקת משאבים ומתן עדיפות למקצועות רפואה ספציפיים ולרופאים בפריפריה – לאחר שהמדינה עצמה קבעה, כי אין מדובר בתשלומי שכר עבור עבודתם של הרופאים, אלא עבור התחייבות ארוכת שנים להתמחות במקצוע במצוקה או לעבודה בפריפריה.

על פי נתוני ההסתדרות הרפואית, כפי שנמסרו בעתירה, עד כה אושרו ל-313 רופאים מתמחים מענקים. 245 מהם כבר קיבלו את המענק עבור המעבר לפריפריה או למקצוע במצוקת כוח אדם ו-68 קיבלו מענקים כפולים בשל הבחירה לעבוד במקצוע במצוקה בפריפריה. עוד 140 רופאים הגישו השנה בקשות לקבלת מענק, ואלו נמצאות בשלבי אישור.

ד"ר ליאוניד אידלמן יו"ר הר"י אמר כי בעקבות ההסכם שנחתם עם הרופאים חל שינוי, ומאות רופאים פנו לעבוד בפריפריה ובמקצועות במצוקה. "אני חושש", אמר ד"ר אידלמן, "שרופאים שהסכימו לעשות שינוי מהותי במסלול חייהם ולעקור לפריפריה או לבחור כמקצוע התמחות באחד מהמקצועות במצוקה, צפויים לשנות את בחירתם עקב המיסוי המקסימלי שרשות המסים החליטה עליו, וגם אלו שעתידים להחליט, ישנו עתה את החלטתם, וכך כוונת ההסכם שנחתם בין הרופאים למדינה - לא תתמלא".

הבקשה מוגשת לבית המשפט לאחר שסדרת מגעים בין ההסתדרות הרפואית לרשות המסים, לא הובילה לתוצאות הרצויות. הר"י הודיעה כי היא מברכת את חברי הכנסת שהתגייסו לסייע לה במטרה להוריד את שיעור המס על מענקי הרופאים, ובראשם סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן ויו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני. גפני הודיע שהגיש הצעת חוק פרטית בנושא זה.

נושאים קשורים:  חדשות,  מקצועות במצוקה,  מענק לרופאים בפריפריה,  רשות המסים,  ההסתדרות הרפואית בישראל
תגובות