חדשות

ועדת הבדיקה של משרד הבריאות: רופאי אלי הורביץ ז"ל לא העריכו נכון את מצבו

עוד כתבה הוועדה כי מצוקת תנאי העבודה במחלקות הפנימיות היא גורם חשוב באירועים מצערים מסוג זה. הנהלת שיבא מסרה בתגובה כי בית החולים מאמץ את המסקנות

משרד הבריאות פרסם אמש את ממצאי ועדת הבדיקה לענייין הטיפול שניתן בבית החולים שיבא למנכ"ל חברת טבע המנוח, אלי הורביץ ז"ל. נציב קבילות הציבור במשרד הבריאות פרופסור חיים הרשקו, סיכם את ממצאי הוועדה וכתב בדו"ח שלו: "האירוע חשף חולשה משמעותית בשיטת העבודה במחלקה בשני מישורים. ראשית, היה כשל בהעברת מידע חיוני. תוצאות בדיקות המעבדה החמורות משעה 10:00 בבוקר לא נראו כלל על ידי צוות הבוקר או הערב, וההתדרדרות שחלה במצב משעה 16.00 לא הועברה למנהל המחלקה. כמו כן נעדרה שיטת חפיפה באחריות - לאור אי יכולת התורנית להתמודד עם עומס המטלות, הצוות הסעודי היה צריך לפנות ישירות לרופא הבכיר - במקרה זה מנהל המחלקה שהיה נוכח. מאידך, חובת הכונן הייתה להתעדכן בנעשה במחלקה ביוזמתו ולא להשאיר זאת להחלטת התורן בלבד. מצוקת תנאי העבודה במחלקות הפנימיות היא גורם חשוב באירועים מסוג זה. עם זאת אין לפטור מאחריות את המערכת הקובעת את החסר החמור באמצעים ובכוח אדם במחלקות הפנימיות הכורעות תחת העומס".

אלי הורביץ (מקור: יוטיוב)

אלי הורביץ (מקור: יוטיוב)

עוד נכתב בדו"ח כי "המלצות פרסונליות תגובשנה לאחר התייעצות עם התובעת הראשית". ועדת הבדיקה הוקמה לאחר מותו של אלי הורביץ ז"ל לפי סעיף בחוק זכויות החולה. בדו"ח הוועדה נכתב כי הצוות בכללותו, הרופאים והצוות הסעודי, לא העריך נכונה את חומרת מצבו ושידר למשפחה הערכה אופטימית מדי. הוועדה כתבה עוד כי חלק מטענות המשפחה נובע מן הפער שהיה בין הציפיות שלה לתוצאה, ושהיה מקום ליידע את המשפחה על חומרת הפרוגנוזה.

״חברי הוועדה סבורים כי יש לקבוע נהלי עבודה לצוות המחלקה בנושא הפעלת כונן במצבים נדרשים, לרבות מצבים שבהם אין באפשרות הרופא התורן לתת מענה לקריאות חוזרות של מטופל או משפחתו״, נכתב בדו"ח.

״העובדה שתוצאות בדיקות הדם שנלקחו בשעות הבוקר ותוצאות הבדיקות שנלקחו סמוך לשעה 16:00 לא היו ידועות לרופאים מחייבת בחינה של נהלי העבודה. הוועדה סבורה כי מהלך העניינים במקרה זה משקף גם מציאות של עומס קשה במחלקות הפנימיות, תת איוש בכוח אדם רפואי וסיעודי ומחסור חמור במיטות טיפול נמרץ״.

"למרות זאת", ציינה עוד הוועדה, "הטיפול הרפואי שניתן למנוח הורביץ היה על פי סטנדרטים מקובלים".
בית החולים "שיבא" מסר בתגובה לדו"ח: "בית החולים מקבל את המסקנות ומאמץ את המלצות הוועדה כפי שנוסחו ונחתמו בידי צוות הוועדה". בתגובה לטענה שיש לבחון מחדש את נהלי העבודה, הדגיש בית החולים בתגובתו כי תיערך רוויזיה של נהלי העבודה. "על מנת להביא לשינוי אמיתי, יש להקל על העומס הבלתי אנושי המוטל על המחלקות הפנימיות. יש לשפר את איוש המחלקות הפנימיות בכוח אדם רפואי וסיעודי ולהגדיל משמעותית את מספר המיטות לטיפול נמרץ בבתי החולים הציבוריים", נכתב בתגובה.

בהודעת תנחומים ששלח מנהל בית החולים למשפחת הרביץ נכתב: "ספק אם הערכה מוקדמת יותר של חומרת מחלתו הייתה משנה את התוצאה הסופית המצערת".

להודעת משרד הבריאות (pdf)

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  טבע,  אלי הורביץ,  נציב קבילות הציבור,  המרכז הרפואי "שיבא"
תגובות
דר בכר ורדית
02.08.2012, 20:43

מה אתה אומר אני היתי 3 חודשים בבתי החולים וכולם כולם אינם עושים דבר רק בוכים על עומס כי מקנאים בהיטייקים אבל עבודה אמיתית אין
פרופסר הרשקו הוא אחד המטייחים הגדוליים שמישרד הבריאות מצא לו עבודה
מטייח מטייח איפוא שהרשלנות צפה צפה הוא מטייח אני התלוננתי בפניו והוא מטייח
בית המישפט יחליט

עוזי רביב
05.08.2012, 18:33

צר לי על פטירתו של אלי הורביץ ז"ל. טוב שמשרד הבריאות נכנס לבדיקה לעומק של פרטי הטיפול בו. השאלה הנשאלת היא: האם משרד הריאות היה נוקט באותה פעולה אם היה מדובר במישהו פחות ידוע? כמי שעבד עשרות שנים בבתי-חולים בארץ, ברור לי שלא מדובר במקרה בודד, בעיקר כיום כאשר התקנים במחלקות לא מדביקים את הצרכים, כאשר יש מחסור ברופאים בתחומים רבים. טוב יעשה משרד הבריאות אם לא יסתפק במקרה המצער של הורביץ ז"ל ויחקור ביסודיות את מצב האשפוז בישראל בטרם יידרדר לדרך שאין חזרה ממנה.

עדו
05.08.2012, 20:28

מדאיגה אותי מאוד תגובתה של הדר' בכר ורדית.
אודה לדר' בכר אם תסכים להגיב ולפרט :
האם את רופאה ?
מה כוונת דבריך :"הייתי 3 חודשים בבתי חולים וכולם כולם אינם עושים דבר..."
האם היית בבתי החולים כרופאה ?/כמטופלת ? /כבת משפחה של מטופל/ת ?
באלו בתי חולים היית,הדר' בכר ???
התיחסותך לפרופ' הרשקו כ"אחד המטייחים הגדולים"...היא הטחת אשמה כבדה הן בתפקודו של פרופ' הרשקו והן במעסיקיו האחראים למינויו ולהעסקתו .
ולבסוף ף האם יש לך קשר משפחתי/חברתי למשפחת הורוביץ ???

ליאור
06.08.2012, 21:57

ב ס ה " כ הרופאות והרופאים כמיקשה אחת מ ק ס י מ י ם.
כנ"ל הצוות הסיעודי