• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

חידוש בהדסה: אנדוסקופיה לסגירת פיסטולות בין הקנה לוושט

פרופסור חיים שפרינגר, ממפתחי החידוש, הוזמן להרצות על הנושא בכנס בין-לאומי שייערך באוקטובר בקנדה

פרופסור חיים שפרינגר, מנהל היחידה לרפואת ילדים במרכז הרפואי הדסה בירושלים, פרופסור אברהם אביטל וד"ר שלמה כהן פיתחו טיפול חדשני לסגירת פיסטולה בין הקנה לוושט באמצעות אנדוסקופיה. בשיטה זו ניתן למנוע ניתוח חוזר ולעתים אף את הניתוח הראשוני. עד היום טופלו 8 ילדים בשיטה החדשנית וב-6 מהמקרים אפשר היה לסגור את הפיסטולות. פרופסור שפרינגר הוזמן להרצות על החידוש בכנס בין-לאומי שייערך באוקטובר במונטריאול.

איטמות ושט היא מום מולד של חוסר התפתחות הוושט, באופן שבו חלקו העליון חסום וחלקו התחתון, ברוב המקרים, מחובר ישירות לקנה הנשימה. הסיבות לתופעה אינן ידועות. שכיחותה נאמדת בכ-1 ל-4,000 לידות חי. בכ-50% מהמקרים מום זה מלווה במומים מולדים נוספים, המערבים מערכות אחרות כגון עמוד השדרה, הלב והכליות ומומים של החלחולת ופי הטבעת.

אפשר לטפל באיטמות הוושט באמצעות ניתוח, שבו מנתקים את הפיסטולה בין הקנה לוושט ומחברים את קצוות הוושט, קצה לקצה. אולם ב-5% עד 10% מהמקרים מתפתחת חזרה פיסטולה המובילה לקשיי נשימה, להשתנקויות בזמן האוכל ולדלקות ריאה חוזרות. במרבית המרכזים הרפואיים בעולם עורכים במקרה כזה ניתוח נוסף, ולעתים, בשל חזרות נוספות של הבעיה, יש צורך בניתוחים מרובים. הניתוחים מסובכים ואף מסכני חיים בשל הצלקות הנוצרות בעקבות כל ניתוח. השיטה האנדוסקופית אמורה לתת מענה טוב יותר לבעיה.

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "הדסה",  פיסטולה בין הקנה לוושט,  איטמות הוושט,  פרופסור חיים שפרינגר,  פרופסור אברהם אביטל,  שלמה כהן
תגובות