• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

בג"ץ: על משרד הבריאות לשקול לספק בעצמו את שירותי הרפואה לבתי הספר

פסק הדין בעתירה של הר"י בנושא פורסם בסוף השבוע שעבר. השופט מלצר כתב כי אם תחליט המדינה שספק חיצוני יספק את השירותים הללו, חלה עליה אחריות לפקח על השירות ולדאוג לתקצוב הולם שלו

הרכב בג"צ שכלל את הנשיאה לשעבר של בית המשפט העליון דורית בייניש ואת השופטים מרים נאור וחנן מלצר, החליט להמליץ למשרד הבריאות לבחון את האפשרות לשוב לספק בעצמו שירותי רפואה מונעת בבתי הספר. ההחלטה פורסמה ביום חמישי שעבר (24 במאי) בעקבות עתירת הר"י וארגון רופאי המדינה נגד הפסקת ההתקשרות בין משרד הבריאות לאגודה לבריאות הציבור.

אחות בית ספר בודקת תלמידה (אילוסטרציה)

אחות בית ספר בודקת תלמידה (אילוסטרציה)

השופט חנן מלצר כתב בהחלטתו כי אם תחליט המדינה שספק חיצוני יספק את השירותים הללו, חלה עליה אחריות כפולה: מחד גיסא להבטיח פיקוח יעיל כדי לוודא שהשירות שניתן עומד בדרישות החוק, ומאידך גיסא לתקצב באופן הולם ונכון את השירות. השופט מלצר הדגיש כי ההפרטה איננה מילת קסם ואין היא יכולה לשמש עילה להתפרקות המדינה מחובותיה.

בג"צ קבע כי בשני התחומים הללו המדינה כשלה: היא לא ניהלה פיקוח הולם, לא על ידי יצירת תמריצים בהסכם עם האגודה הנ"ל למתן שירות ברמה גבוהה, ולא על ידי שימוש בזכותה לסיים את ההתקשרות עם האגודה כאשר התברר שיש כשלים בשירות. כמו כן, הנתונים מראים כי חל פיחות בתקצוב השירות משנת 2001 בצורה משמעותית עד כדי ירידה של 31% בהשקעה בתלמיד. לכן קרא בית המשפט לבחון מחדש את החזרת השירות לידי המדינה. לחילופין, אם יוחלט להמשיך לספק את השירות על ידי ספק חיצוני - יש להקפיד על פיקוח ועל תקצוב הולמים.

בעקבות החלטת בג"צ אמר ד"ר ליאוניד אידלמן, יו"ר הר"י: "בית המשפט ממשיך להזכיר למשרד הבריאות כי אין הוא יכול לסחור בבריאות התלמידים בישראל מבלי שיהיה עליו לתת דין וחשבון". ד"ר אידלמן הביע סיפוק מדברי השופט מלצר ואמר עוד כי "לא ניתן להפריז בחשיבותם של שירותי בריאות התלמיד. מתן חיסונים, בדיקות רפואיות, חינוך לבריאות, ייעוץ והושטת עזרה ראשונה – כל אלה חיוניים ונועדו לא רק להבטיח את בריאות הילדים בשנות בית הספר אלא גם להקנות ערכים של אורח חיים תקין והקפדה על בריאות בבגרותם.
יוצא אפוא, שהשקעה בשירותי בריאות התלמיד איננה רק חשובה אלא אף משתלמת ויש בה כדי לחסוך משאבים רבים לאוצר המדינה ולמערכת הבריאות בעתיד."

נושאים קשורים:  חדשות,  בג"ץ,  ארגון רופאי המדינה,  שירותי רפואה מונעת לבתי הספר,  ההסתדרות הרפואית בישראל,  פרופ' ליאוניד אידלמן
תגובות