• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

הלכה לעולמה בשיבה טובה: הרופאה שבזכותה פותח החיסון לשעלת

ד"ר ליילה דנמרק, אחת מרופאות הילדים הראשונות בארה"ב, הלכה לעולמה בגיל 114

לפני שבועיים דיווחה סוכנות החדשות האמריקנית איי.פי. בידיעה קצרה על מותה של ליילה דנמרק (Leila Denmark) בגיל 114. שמה הופיע עד החודש הזה ברשימת האנשים הכי קשישים בעולם, על-פי ספר השיאים של גינס. כמו כן צוין שהייתה אחת מרופאות הילדים הראשונות בארה"ב. היא המשיכה לעבוד במרפאתה הביתית עד גיל 103, במשך 71 שנה, עד שנאלצה לפרוש עקב דעיכה בכושר הראייה.

פחות ידועה העובדה שד"ר דנמרק הייתה למעשה החלוצה העולמית במחקר, בפיתוח שיטות אבחון ובטיפול בשעלת, לאחר שבשנת 1932 המחלה התפשטה כמגיפה בעירה, אטלנטה, וגרמה למותם של ילדים רבים, בעיקר במשפחות מעוטות יכולת.

ד"ר דנמרק החלה לחפש דרכים לחסן את הילדים הללו ושיתפה אז פעולה עם חברת התרופות האמריקנית "אלי לילי" וצוות מדענים מאוניברסיטת "אמורי" באטלנטה. התוצאה: פיתוח תרכיב החיסון הראשון נגד שעלת. כיום הוא חלק בלתי נפרד מתרכיב ה-DPT המשולש (נגד דיפטריה, שעלת וטטנוס).

את הקריירה המקצועית שלה כרופאת ילדים החלה ד"ר דנמרק בשנת 1928. היא נולדה בשם ליילה-אליס דוטרי, השלישית מ-12 ילדיו של איכר. את תאריה האקדמיים הראשונים קיבלה ב"טיפט קולג'" וב-1924 החלה בלימודי רפואה. היא הייתה האישה היחידה שסיימה עם תואר ד"ר מבין 52 סטודנטים באותו מחזור.

לאחר נישואיה לבנקאי ג'ון דנמרק, החלה להתמחות בבית חולים באטלנטה, שבו הונהגה הפרדה ברורה בין לבנים לשחורים. ב-1928 הצטרפה לצוות שהקים את בית החולים לילדים בעיר, ובהמשך יצאה להתמחות-על ברפואת ילדים בפילדלפיה. כששבה לעירה, הקימה מרפאה עצמאית לרפואת ילדים. זה נחשב אז לחידוש מהפכני. היא הייתה מהראשונות בעולם שלא פסקה להטיף לרפואה מונעת. ב-1971 פרסמה ספר שהיה רב-מכר להורים וגם לרופאים בארה"ב (Every Child Should Have a Chance).

ד"ר דנמרק תבעה מההורים לקחת אחריות מלאה על בריאות ילדיהם, ומנגד התנגדה לגנונים ולפעוטונים. לדעתה אם צעירה לא צריכה לצאת לעבודה אלא להתמסר לגידול ילדה עד הגיעו לגיל בית הספר – וכל זאת בנימוקים הנוגעים לבריאות הילדים.

עלות הביקור במרפאתה הייתה לעולם רק 10 דולר ובמקרים רבים מאד, נוכח מצבם הכלכלי של בני העיר, ויתרה גם על התשלום הזה. לאמהות צעירות הקדישה לא אחת למעלה משעה בשיחת ייעוץ. המכשור הרפואי על שולחנה לא השתנה עשרות שנים: סטטוסקופ, אוטוסקופ, מכשיר למדידת לחץ דם, ערכה לאבחון בדיקת שתן והמוגלובין.

החל משנת 1935 החלה ד"ר דנמרק לצבור עיטורים, פרסים, תארי-כבוד והוקרה, במיוחד במדינת ג'ורג'יה.
"נהניתי כל רגע ממה שעשיתי הכי טוב במשך למעלה מ-70 שנה, במיוחד כאשר הצלחתי. אילו יכולתי לחיות מחדש, הייתי עושה זאת שוב ובדיוק באותה הדרך", אמרה ביום הולדתה ה-110 שנחגגה באטלנטה.

לכתבת הספד עליה שפורסמה ב"דיילי טלגרף" הבריטי

נושאים קשורים:  חדשות,  שעלת,  חיסון משולש,  ד"ר ליילה דנמרק
תגובות