• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

משרד הבריאות יוצא במבצע הסברה נרחב בבתי החולים על תסמונת התינוק המנוער

ראש מנהל רפואה הפיץ הבוקר חוזר מיוחד לכל בתי החולים. "רק צוות רפואי מיומן מכיר את התופעה, מצליח לזהותה באמצעות בדיקות מתאימות"

רד הבריאות קיבל על עצמו להרחיב את ההסברה על תסמונת התינוק המנוער (Shaken baby syndrome )בקרב רופאי בתי חולים וצוותי הסיעוד בכל הארץ,  – לאחר שהוברר כי אבחון התופעה בישראל לוקה בחסר "בשל היעדר מודעות מספקת לתסמונת" וכן משום ש"רק צוות רפואי מיומן, המכיר את התופעה היטב, מצליח לזהותה באמצעות בדיקות מתאימות לשם איתורה".

בחוזר מיוחד מטעם ראש מנהל רפואה במשרד הבריאות, ד"ר חזי לוי, שהופץ הבוקר (יום ה') לכל בתי החולים, לרופאים, אחיות ואנשי מקצועות נוספים בתחום הרפואי והבריאותי, ציין ד"ר לוי כי על פי הערכות מתים בישראל מדי שנה כמה עשרות תינוקות מתחת לגיל שנה כתוצאה מטלטול קשה שלהם וכך הם נפגעים פגיעה פנימית-מוחית קשה. זאת מבלי שההורה ירגיש בכך או אף התכוון.
במקביל למקרי המוות, תינוקות רבים אחרים נפגעים פגיעות שונות שחלק מתוצאותיהן מתגלות רק שנים לאחר הפגיעה.

תינוק לאחר לידתו (אילוסטרציה)

תינוק לאחר לידתו (אילוסטרציה)

תסמונת התינוק המנוער היא אוסף של סימפטומים וסימנים הנובעים מטלטול או ניעור אלים של תינוקות ופעוטות. מקורם לעתים קרובות מתסכול או מתח של ההורה ובתגובה לבכי בלתי פוסק של התינוק. התופעה מוכרת בעולם – ובארה"ב למשל, מתים מדי שנה כ-1,400 תינוקות ונפגעים כ-50 אלף.

בישראל, מדגיש חוזר ראש מנהל רפואה לרופאים ולבתי החולים "אבחון התופעה לוקה בחסר בשל היעדר מודעות מספקת לתסמונת" על אף שהתסמינים קיימים, אבל הורי התינוקות לא מדווחים על הטלטול. "רק צוות רפואי מיומן, המכיר את התופעה, מצליח לזהותה באמצעות בדיקות מתאימות לאיתורה".
משרד בריאות חבר למועצה לשלום הילד כבר לפני שנתיים למבצע הסברה מניעתי נרחב בקרב ההורים ואנשי המקצועות הרפואיים ועתה קיבל על עצמו להרחיב את ההסברה בכל בתי החולים בישראל.

בתי החולים נדרשו לצייד כל הורה לילוד בעת השחרור מבית החולים בחוברת הסברה על טלטול תינוקות וכיצד על ההורים להתמודד עם בכי של תינוק. הסבר נוסף חייב להינתן בידי אנשי הצוות הסיעודי. כמו כן, הוכן סרטון קצר שיחולק לבתי החולים כדי להקרינו לפני ההורים. חוברות ההסברה נמצאות באינטרנט בעברית, ערבית ורוסית באתר שירותי הבריאות לציבור.

הרופאים נקראו לשתף פעולה כדי שהנושא ייכנס לשגרת העבודה לשם צמצום ממדי התופעה.
הבעיה עלתה עתה במלוא חומרתה נוכח פרשת התאומים שנמצאת בימים האחרונים בכותרות התקשורת.

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  תסמונת הילד המנוער
תגובות