• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

תזכורת לרופאי ילדים: מבדקי אלרגיה אינם מספיקים לצורך אבחון

כתב העת Pediatrics מפרסם מזכר לרופאים בנושא אבחון אלרגיות ובו נמסר כי אין להתבסס על בדיקות דם ועל דיקור עור ככלי אבחון יחיד

במאמר המתפרסם בגיליון ינואר של Pediatrics, שני מומחים לאלרגיה, ד"ר רוברט ווד מהמרכז לרפואת ילדים בג'ונס הופקינס, וד"ר סקוט זיכרר (Sicherer) מבית החולים "מאונט סיני" בניו-יורק, מדגישים כי על הרופאים המטפלים לנהוג בזהירות כאשר הם מפנים ילדים למבדקי אלרגיה ולהימנע מאבחון שמבוסס רק על תוצאות טסטים אלו.

במאמר הם מדגישים כי מבחני האלרגיה אינם "פתרון קסם" לאבחון. הם מזהירים כי אין להשתמש בבדיקות דם, שהפכו לכלי אבחון פופולרי בשנים האחרונות, וכן במבחני דיקור עור, כצורת אבחון יחידה העומדת בפני עצמה. לדבריהם זוו "כלי נשק מיושן" בארסנל מבדקי האלרגיה. יש לבצע בדיקות אלו רק לשם אשרור או חיזוק חשדות ולעולם אין לחפש אלרגיות אצל מטופל א-סימפטומטי.

מבדק אלרגיה (אילוסטרציה)

מבחן אלרגיה (אילוסטרציה)

כאשר קיים חשד לאלרגיה למזון, ממליצים שני המומחים להעביר את המטופל מבדק "מאתגר" שהוא סטנדרט הזהב לאבחון. במקרה זה מדובר בצריכת מנות זעירות של מזון חשוד כאלרגן בהשגחה רפואית מלאה.

בניגוד לאלרגיות למזון, מדידת תגובה אלרגית אקוטית במבדקי דיקור עור או בבדיקת דם, אמורה לאתר נוכחות של נוגדני IgE שמקורם במערכת החיסונית. אנשים רבים שמבדקי העור שלהם היו חיוביים או שנתגלו אצלם כמויות מדידות של נוגדני IgE כלל אינם אלרגיים. מחקר קודם העלה כי אצל 8% מהילדים בדיקות דם ודיקור עור הציגו תוצאות חיוביות לגבי אלרגיה לבוטנים, אבל רק 1% מהם הראו סימפטומים קליניים, הדגישו מחברי המאמר.

בדיקות כאלו מזהות לעתים רגישות לחומר מסוים, אך אינן יכולות להיחשב למנבא אמין לשאלה אם אצל אותו אדם תתרחש תגובה אלרגית ממשית וגם לא ניתן לברר באמצעותן מראש עד כמה חמורה תהיה התגובה האלרגית, מדגישים שני הרופאים החוקרים בדיווחם.

לדיווח שפרסם בית החולים ג'ונס הופקינס ובו ההנחיות בנושא

נושאים קשורים:  חדשות,  האיגוד הישראלי לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית,  אלרגיה למזון,  מבדקי אלרגיה,  דיקור עור
תגובות