דעות

המפסידים מהניסיונות להרס הר"י יהיו הרופאים

הניסיונות להחריב את ההסתדרות הרפואית על ידי ארב"ל עלולות להיות בכייה לדורות ובעלות השלכות על כל אחד ואחת מאיתנו הרופאים

באחרונה התבשרנו על הקמת ארגון רופאי בתי החולים (ארב"ל). כאן המקום להזהיר כי זו לא רק יוזמה מיותרת, אלא גם מסוכנת ובעלת פוטנציאל הרסני לציבור הרופאים בישראל. חשוב, ואף קריטי, שכל מי שהולך שבי אחרי הרעיון, יבין את המשמעות של צעד זה.

המשמעות של הקמת ארב"ל היא הרס ההסתדרות הרפואית! מנהיגי ארב"ל שואפים לכך ועושים זאת במודע, תוך הסתרת האמת מהרופאים ומהמתמחים. אחת האשליות המרכזיות, המופרחת לאוויר, הקוסמת והמפתה בעיקר מומחים ומנהלים, היא שעם השתלטות ארב"ל על ייצוג הרופאים, יבוטל הצורך לדפוק שעון נוכחות. האמת היא שהסיכוי שההסכם ייפתח או יבוטל הוא אפסי, אם בכלל קיים. לכן, ביסוס ההצטרפות לארב"ל על האמונה ששעון הנוכחות יבוטל, מעוגנת באשליה וראוי שהרופאים שהולכים שבי אחריה ידעו את המציאות.

אחת האשליות המרכזיות, המופרחת לאוויר, הקוסמת והמפתה בעיקר מומחים ומנהלים, היא שעם השתלטות ארב"ל על ייצוג הרופאים, יבוטל הצורך לדפוק שעון נוכחות. ראוי שהרופאים ידעו את המציאות

עיון במסמכי הבקשה להקמת העמותה של ארב"ל לא מותיר ספק. בין שאר המטרות נכתב: "הכרזה וניהול סכסוכי עבודה - ייצוג רופאים המועסקים בבתי החולים ו/או אשר הועסקו בענייני יחסי עבודה, שכר ונלווים, תנאי עבודה קבלה וסיום עבודה, תנאי פרישה, לרבות ניהול מו"מ מול רשויות המדינה, מעסיקים". המטרות הללו ומטרות נוספות זהות למטרות של ההסתדרות הרפואית. לכן אין מקום לטעות. ארב"ל מתכוונת לפרק את ההסתדרות הרפואית ולהיבנות על הריסותיה.

כמי שההסתדרות הרפואית יקרה לו והקדיש ממיטב כוחו, פעילותו ומאמציו במשך שנים רבות, מחובתי להתריע מפני הרס של ארגון חזק, איתן ובעל השפעה רבה בציבוריות הישראלית. המעמד הזה לא התפתח כדבר מובן מאליו. מעמדה של ההסתדרות הרפואית הוא פועל יוצא של תכנון ארוך טווח, של פעילות בשטחי חיים רבים, של ביצור מעמדה של ההסתדרות הרפואית בכנסת ובקרב ציבור החולים ובעיקר של חיזוק ושמירה ללא פשרות על הפרופסיה שלנו, על איכות דור העתיד של הרפואה הישראלית ועל מניעת חדירה של שיקולים זרים. הרס ההסתדרות הרפואית יהיה בכייה לדורות ויהיו לו השלכות על כל אחד ואחת מאיתנו הרופאים.

מקריבים את העתיד על מזבח ההווה

ביקורת היא דבר לגיטימי, אבל הפיכתה למסע צלב אישי נגד ד"ר לאוניד אידלמן, העומד בראש ההסתדרות הרפואית, זרה לחלוטין לתרבות הדיון והביקורת שהיו נהוגים בהסתדרות הרפואית שנים רבות. יש דרך לגיטימית וחוקית לשינוי. יש תקנון, מהטובים והמפורטים שקיימים בארגונים כמו שלנו, ומי שרוצה לפעול בתום לב לשינוי - יתכבד לפעול על-פי התקנון. ניתן לחולל את השינוי "הנכסף" בלי לחסל ולרסק.

יש דרך לגיטימית וחוקית לשינוי. יש תקנון, מהטובים והמפורטים שקיימים בארגונים כמו שלנו, ומי שרוצה לפעול בתום לב לשינוי - יתכבד לפעול על-פי התקנון. ניתן לחולל את השינוי "הנכסף" בלי לחסל ולרסק.

היוזמה להקמת ארב"ל נישאת על גלי המחאה נוכח ההסכם האחרון, אבל כאשר להט המחאה יתקרר ויהיה צורך לטפל בבעיות היומיום, יתברר שהמציאות אינה דומה לסיסמאות שמופרחות עתה ויהיה מאוחר מדי לתקן את הנזק העצום. הפסידו-סולידריות תתנפץ על ניגודי האינטרסים בין הרופאים. די אם נציין שנטישת ארגון רופאי המדינה תותיר רופאים אלה ללא ביטוח אחריות מקצועית בעבודתם הפרטית וביחסי עבודה שנקבעו מכוח הסכם בין המדינה לבין ארגון רופאי המדינה.

עתיד מערכת הבריאות ויחסי העבודה בה, מעמד הרופאים המתמחים והשאר - לוט בערפל ובאי-ודאות. דבר אחד ברור כשמש בצהרי היום והוא שבסיומה של הסערה - יבוא "המחר". אסור שהעתיד יוקרב על מזבח ההווה, ובבוא היום יעמוד ציבור הרופאים בפני מציאות בלתי נסבלת שהייתה אשליה מסוכנת שמנסים למכור לנו עכשיו.

ב-2012 ימלאו 100 שנים להסתדרות הרפואית. הנהגת ההסתדרות הרפואית לדורותיה שמרה מכל משמר את הארגון הזה כגוף מאוחד, חזק ובעל משקל וערך בציבוריות בישראל לטובת הרופאים ואזרחי המדינה. בל נהרוס את מה שנבנה במסירות אין קץ, בדבקות, במטרה ובפעילות מעוררת השראה.

*המאמר פורסם לראשונה באתר ynet

נושאים קשורים:  דעות,  מחאת המתמחים,  מאבק הרופאים,  עמותת ארב"ל,  ההסתדרות הרפואית בישראל
תגובות
זפ
29.11.2011, 21:55

כתבה ראוייה המכבדת את כותבה.

מילים כדורבנות המתארות את המציאות כהווייתה.

יישר כוח!

בן
01.12.2011, 22:29

דבר אחד שכחת.
שהר"י התנהלה והתנהגה בבריונות כלפי ציבור אדיר של רופאים, הכפישה אותם מול שופטי בית הדין לעבודה ומעל דפי העיתונות, שיקרה להם לאורך המחאה הארוכה וחתמה בשמם על הסכם שכעת רבבות רופאים כבר קראו וגילו שהוא אכן היסטורי, אבל לא במובן הטוב של המילה.
ועם האיגרת האחרונה שקיבלנו מד"ר אידלמן, לפיה השתייכות לארגון ארב"ל ולהר"י יחד 'אינה חוקית', הרי שקיבלנו הוכחה סופית לכך שמי שעומד בראש הארגון מתנהג בעצמו בבריונות, אינו נאמן עוד לתקנון הר"י ובוודאי שלא נאמן לציבור הרופאים אותו אמור לייצג, ופועל כאחרון הדיקטטורים.

חיים
01.12.2011, 23:58

דר' בלשר צודק. ארב"ל מתייצג כארגון קיקיוני שכל מטרתו הוא לצוף על הגל העכור של התיסכול של בתי החולים הגדולים. אין לארגון שום אג'נדה חדשה להציג ולחדש.
מצד שני הר"י חייבת לעשות בדק בית בנוגע לדרך שבה "שיווקה" את ההסכם לרופאים. יש פער אדיר בין ההישג של ההסכם לבין האופן שבו תופסים אותו הרופאים. בימינו לא מספיק לשים מוצר חדש על המדף- צריך לדעת איך למכור אותו.

נועם נטיף
02.12.2011, 10:00

הר"י הביאה את ארב"ל על עצמה.
לו היו ראשי הר"י מתפטרים ומבקשים מחילה על הנזק העצום שחוללו ניתן היה למנוע זאת אלא שהם נאחזים בקרנות המזבח.
הר"י בגדה בשולחיה! לא יצגה אותם נאמנה.
הדרך הבטוחה להעלות שכר של רופא הוא להפסיק התשלום להר"י.

א. (שם בדוי)
02.12.2011, 16:18

אם בבחירות הקרובות לרשות הר"י תרוץ כפית פלסטיק מול אידלמן, אני אצביע לה. אידלמן בגד בציבור הרופאים וככל שיקדים להבין זאת כן יטב. הסבריו שאנחנו פשוט "לא מבינים" את ההסכם מגוחכים.
אני מצטרף לדבריו של בן. התמונה שבה עורכי דין של הר"י ישבו עם פקידי האוצר מול המתמחים לא תשכח.
כרגע יש שתי אפשרויות, הרס הר"י או החלפת כל ראשי הר"י וזאת ההחלטה האחרונה שנותרת בידיו של אידלמן.

זיכרו, אידלמן חתם על הסכם מביש, הכפית לא. הצביעו נכון.

נ.ב.
ביטוח אחריות מקצועית הוא עניין כלכלי נטו שכל גוף יציג יכול לחתום (נהגי משאיות וכן הלאה). נסיונות להפחיד את ציבור הרופאים עם איומים כאלה אינם מכובדים. אני מעדיף לשלם יותר על ביטוח מקצועי ולדעת שבהר"י יושב יו"ר שיודע שמתמחה הוא גם אדם עם זכויות ולא מכונה שתפקידה לעבוד, לשתוק ולשלם 300 ש"ח בחודש.

דר' דויד צדוק
02.12.2011, 17:15

גם דר' באשר אסד , שכננו מצפון שטובח בעמו טוען שכל העולם טועה ומה שאנו רואים זו מניפולציה של המערב שרוצה להרוס את סוריה .
דר' בלשר, העולם השתנה למול עינך ואתה עדיין חי בעולם הישן . המתמחים של היום, הם הרופאים של מחר , מעוניינים באיכות חיים ולא רק בדיבורים גבוהים על שליחות שבסופה אנו עובדים 16 שעות ביום על מנת להביא משכורת סבירה למשפחה. גם אני רוצה לצאת לטיול עם ילדי ולשבת איתם בבית אחר הצהריים. האם הגיוני בעינך שלאחר 20 שנה במערכת בציבורית השכר שלי ברוטו 18000 שח ?
ראה כיצד שופטי בית המשפט העליון מתנהלים. שם בוחרים נשיא לפי הסניוריטי ולא לפי האיכות . שם יש חופש כ 4 חודשים בשנה, שם מקבלים הטבות מפליגות שלמעשה משאירות את המשכורת כמעט שלמה בבנק, שם אסור לעשות שאלון משוב על איכות השופט או לומר מילה בגנותו כי אז תואשם בבזיון בית המשפט.
אז, אידלמן תודה על ההסכם המעולה רק לך הביתה ותעשה למשפחתך

דר' חנן טאובר
02.12.2011, 20:10

יורם שלום ,כבר מזמן חכיתי לדבריך ולא התאכזבתי. חנן טאובר

דר גינסברג ראול
16.12.2011, 23:01

לדר בלשר שלום רב אנני יכול לחבין איך אתה נותן יד לדר אידלמן.ברור שהוא צריך להיתפתר משתי "פאשלות" 1.טיפול והתימת הסקם עם האוצר באנין מתמחים ו- 2 הגימלאים ' לא הוזקרו בחסקם כלל בגלל שאתה דר.בלנשר נתתה לאוצר להצמיד את הגימלאים למדד היוקר למחיה.בגלל זה כנרה אתה כל כך מצביע עבור דר.אידלמן כבדו לא יודע שרופאי עןבדי מדינה מקבלים רק פנסיה תקציבית בלבד? ועוד צמודה למדד שיורד כל הזמן?במקום לצדיק את דר אידלמן תעסה משהות לא יודע מה כדי שהאוצר אוסיף עןד סאיף עבור עליה של ה גיםלה לכל הגמלאים שאינם בעלי קרנות פנסיה!! אכזבתה אותי וגם את רופאים אחרים שמרגשים כמוני.דר.ר.גינסברג מנהל לשאבר של המכון לברה"ב כולל באבוכביר שד.בן צבי 69-71