ניוון שרירים

מוטציות ב-UBQLN2 בקרב חולי ALS

מוטציות בגן שמקודד ליוביקווילין 2 נמצאו בקרב חולי ALS שעוברת בתורשה דומיננטית בתאחיזה לכרומוזום X. פתולוגיה שקשורה ליוביקווילין 2 נמצאה גם בחוט השדרה של חולי ALS שלא נושאים מוטציות בגן UBQLN2

24.08.2011, 11:53

מרבית המקרים של טרשת אמיוטרופית צדית (ALS) הם ספורדיים, בעוד 5% - 10% מהמקרים נפוצים במשפחות. בכ-30% מ- ALS תורשתי יש מוטציות בגנים ל-SOD1י(superoxide dismutase), ל- TARDBPי(TAR DNA-binding protein) או ל-FUS/TLSי(fused in sarcoma / translocated in liposarcoma), ובמקרים נדירים יותר נמצאו בקרב חולי ALS מוטציות בגנים אחרים. האופן שבו מוטציות אלה גורמות לדגנרציה של שריר-עצב לא ברור. אצל חלק מחולי ALS מופיע שיטיון, אך לא ידוע אם יש קשר בין האתיולוגיה והפתוגנזה של ALS ושל שיטיון.

דימות עם אבחון קליני של ALS (מקור: ויקיפדיה)

דימות עם אבחון קליני של ALS (מקור: ויקיפדיה)

במחקר, שנערך בשיקגו, נמצאו מוטציות בגן UBQLN2, שמקודד לחלבון ubiquilin2, שאחראיות ל-ALS ו-ALS עם שיטיון, שמועברות בתורשה דומיננטית בתאחיזה לכרומוזום X. יוביקווילין 2 הוא חלבון מהמשפחה של יוביקווילין – ubiquitin-like proteins. חלבונים אלה מבקרים את הדגרדציה של חלבונים שעברו יוביקוויטינציה. כזכור, בשנת 2004 זכו פרופ' צ'חנובר, פרופ' הרשקו ופרופ' רוז בפרס נובל לכימיה, על התגלית של מערכת היוביקוויטין, שאחראית לסימון חלבונים שמיועדים לפירוק.

במחקר הנוכחי, מצאו החוקרים שמוטציות ביוביקווילין 2 גרמו לפגיעה בדגרדציה של חלבונים. בנתיחות שלאחר המוות, אפיינו החוקרים פתולוגיה חדשה של ubiquitin 2, שמופיעה בחוט השדרה של חולי ALS וחולי ALS/שיטיון, גם בקרב כאלה מבין החולים שנושאים מוטציה ב- UBQLN2 וגם בקרב כאלה מהם שלא נושאים מוטציות בגן זה.

ממצאים אלה קושרים בין פגמים בחלבון יוביקווילין 2, לפגיעה בדגרדציה של חלבונים, לאגרגציה לא-נורמלית של חלבונים ולנוירו-דגנרציה, ומצביעים על מנגנון שעשוי להוות מטרה להתערבות טיפולית במחלות נוירו-דגנרטיביות.

ערכה: ד"ר דורית שנון

מקור:

Mutations in UBQLN2 cause dominant X-linked juvenile and adult-onset ALS and ALS/dementia: H.-X. Deng et al., Nature (2011) DOI: doi:10.1038/nature10353 Published online 21 August 2011

נושאים קשורים:  ניוון שרירים,  שיטיון,  ALS,  מחלת לו-גריג,  טרשת אמיוטרופית צדית,  יוביקוויטין,  מחקרים
תגובות