• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

חוקרים ישראלים ואמריקאים: מצאנו שיטה לאבחון אוטיזם כבר בגיל שנה

תגלית של מדעני מכון ויצמן ואוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו הראתה כי סנכרון נמוך בפעילות המוח של פעוטות ישנים עשוי להיות סמן לאוטיזם

מדענים ממכון ויצמן למדע ומהמרכז לחקר האוטיזם באוניברסיטת קליפורניה בסן-דייגו גילו מעריכים כי סנכרון נמוך בפעילות המוח בקרב פעוטות הוא ככל הנראה סמן לאוטיזם.

במאמר בכתב העת Neuron מציינים החוקרים כי מדד ביולוגי אמין ומדויק לאבחון אוטיזם אצל פעוטות בגיל מוקדם ביותר, ניתן להציג בדימות תפקודי מוח בתהודה מגנטית (fMRI) של פעוטות ישנים בגיל שנה עד ארבע שנים. אצל פעוטות אוטיסטים נתגלה סנכרון נמוך בפעילות של שתי אונות המוח, בעוד שבפעוטות בריאים רמת הסנכרון גבוהה. אזורי המוח שנסרקו קשורים בשפה ובתקשורת. הגורמים הביולוגיים לאוטיזם עדיין אינם מובנים. אבחון ודאי אפשרי כיום רק בגילאי 4-3 כשמופיעים תסמינים התנהגותיים, אלא שרופאים וחוקרים חותרים להשיג אבחון מוקדם הרבה יותר.

פעילות מוחית בפעוטות (אילוסטרציה: מכון ויצמן)

בפעוטות בעלי התפתחות מוח תקינה (למעלה) נראתה רמה גבוהה של פעילות מוחית מסונכרנת, ואילו בפעוטות הסובלים מאוטיזם נראתה פעילות מסונכרנת חלשה באזורי מוח הקשורים בשפה ותקשורת (באדום ובכחול) (אילוסטרציה: מכון ויצמן)

ד"ר אילן דינשטיין, חוקר מקבוצתו של פרוסור רפי מלאך במכון ויצמן העומדת מאחורי התגלית, אמר: "הבנת המדדים הביולוגיים המאפיינים ילדים אוטיסטים היא מטרה חשובה לרופאים ומדענים בעולם, משום שהיא עשויה לתת כלי חדיש לאבחון התסמונת בגיל צעיר ולספק למדענים קצה חוט בניסיון להבין את הגורמים למחלה".

לדברי ד"ר דינשטיין, המדד החדש מאפשר לאבחן תינוקות אוטיסטים, בנקודת ההתפתחות שבה רק מתחילים להתגלות הסימנים הראשונים. "השאיפה היא שיתגלו מדדים נוספים שהשילוב ביניהם יאפשר אבחון אובייקטיבי ומדויק של התסמונת".

תקשורת לקויה בין תאי העצב באזורים שונים במוח היא אחת ההשערות שהועלו כגורם לתסמינים הקשורים באוטיזם. עד כה לא נמצאה דרך לבדוק אותה בתינוקות. כעת הצליחו החוקרים לסרוק את פעילות המוח של תינוקות ישנים והסריקה של אלה הסובלים מאוטיזם הראתה רמה נמוכה של פעילות מוחית מסונכרנת באזורי המוח המעורבים בשפה ובתקשורת, בהשוואה לתינוקות שהתפתחותם רגילה.

כן נמצא מתאם בין עוצמת הסנכרון לבין היכולות בתחום השפה והתקשורת: ככל שהפעילות המסונכרנת הייתה נמוכה יותר, כך היו סימני האוטיזם קשים יותר.

לעומת זאת, רמה גבוהה של פעילות מוחית מסונכרנת נראתה בפעוטות עם יכולות מילוליות גבוהות. באופן זה עלה בידי החוקרים לזהות 70% מהפעוטות הלוקים באוטיזם כבר בגילאי שנה עד שלוש.

לתקציר המאמר ב-Neuron

נושאים קשורים:  חדשות,  מכון ויצמן,  אוטיזם,  אבחון אוטיזם,  סמן לאוטיזם,  אילן דינשטיין
תגובות