חדשות

הישג בבית הדין: דחה את כל עתירות המעסיקים נגד הרופאים

שלושת הדיינים דחו את התביעה להוצאת צוי מניעה לחיוב הרופאים לשוב לעבודה סדירה. כמו כן נדחתה הדרישה לאלץ הרופאים ללכת לבוררות

פסק-דין

ההסתדרות הרפואית בישראל רשמה הערב (יום ה') ניצחון משמעותי במאבקה - לאחר שבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב דחה את כל תביעות המעסיקים: המדינה, שירותי בריאות כללית וההסתדרות המדיצינית "הדסה", להוצאת צווים שיאסרו על הרופאים לשבות ולחייבם לשוב מיד לעבודה סדירה ומלאה בבתי החולים ובשאר השירותים הרפואיים הציבוריים. כמו כן דחה בית הדין את תביעת המעסיקים לחייב את הר"י בבוררות, בין שזאת תהיה מוסכמת ובין שתהיה זאת בוררות-חובה.

נשיא בית הדין, השופט מיכאל שפיצר ושני הדיינים יוסי קרצ'ר ואורי שלוש, כתבו בהחלטתם, כי הם דוחים את כל טענות המעסיקים ופרטו את הנימוקים לכך - אחד-לאחד.

בפסק הדין הדגישו הדיינים כי חובת הצדדים להמשיך במשא ומתן רציף ואינטנסיבי כדי להגיע להסכמה שתקל על הציבור ותביא לסיום הצעדים הארגוניים של הר"י, על מנת להגיע בהמשך להסכם קיבוצי שלא בתנאי לחץ של שביתות.

פסק הדין קובע עוד כי כל המהלכים שנקטה הר"י  עד כה בסכסוך, היו מידתיים ועומדים במבחן הסבירות. "ערים אנו לפגיעה הנגרמת לציבור הרחב בשל עיצומי הרופאים" נכתב בפסק הדין, "אבל בבואנו לבחון את האיזונים בין עוצמת השיבושים בעבודה הנגרמים על ידי הרופאים, לבין זכות הציבור לבריאות ולאור העובדה שגם הזכות לשבות היא זכות חוקתית לאחר תום תקופתו של ההסכם הקיבוצי ועשרה חודשי משא ומתן שהובילו למבוי סתום – הרי שהעיצומים כפי שקיבלו על עצמם הרופאים בהצהרה לפרוטוקול, עומדים באמות המידה של סבירות ומידתיות ואין ליתן לגביהם צו מניעה". לפיכך נושא עתירה זה שהגישו התובעים גם הוא נדחה.

בית הדין מתאר בפסק הדין המנומק מדוע איננו נעתר לתביעת המדינה והמעסיקים האחרים לכפות בוררות על הר"י (בהסכמה או מכוח סעיף 37 ה' לחוק לישוב סכסוכי עבודה) – ואינו חוסך ביקורת ישירה על התנהלות התובעים. "התנהלות המו"מ איננה מצדיקה לחייב את הר"י בבוררות", כתבו הדיינים. הם קיבלו את טענת הר"י שמדובר בסכסוך כלכלי טהור ובתור שכזה לא יוכרע בבוררות כפי שכבר נקבע בפסקי דין קודמים.

הדיינים כתבו כי הר"י פנתה, עוד בנובמבר 2010, בהצעה לקיים בוררות על הנושאים שבמחלוקת. הפנייה נעשתה במכתב ליועץ המשפטי של אגף השכר באוצר.  אלא שתשובתו הייתה שההסכם עם הרופאים משנת 2000 פקע והמדינה מסרבת לפנות לבוררות.

מתי שינתה המדינה את דעתה? "היא לא ביקשה להעביר את המחלוקת לבוררות במשך כל תקופת המו"מ, אבל עשתה זאת רק בצר לה כשאיומי הר"י לנקוט בצעדים ארגוניים - קרמו עור וגידים", נכתב בפסק הדין. הדיינים מציינים על סמך פסיקה קודמת מהו המועד שבו ניתן בכלל לחייב נתבע לבוררות. הם מציינים שאין לאפשר זאת לאחר שנמנע להסכים לכך קודם לכן - אבל שינה דעתו כאשר הוגשה כבר נגדו תביעה לבית משפט ורק אז עתר לבקש בוררות. הפסיקה קבעה כי במצב הזה אין להיעתר לבקשה.

בנושא אחר נאמר בפסק הדין כי "באשר לצעדים הצפויים (מצד הרופאים) החל מ-1 ביולי, כאשר הר"י נערכת להחרפת העיצומים כפי שפורטו והוצגו לבית הדין - קיבלו שלושת הדיינים וציינו כי "מקובלת עלינו עמדת הר"י שטרם הבשילה העת לדון בשאלה הזאת, מאחר שלא ניתן להעריך את היקף העיצומים ועוצמת הפגיעה, והאם הם עתידים לעמוד במבחן המידתיות ובאיזון האינטרסים שבין זכות הרופאים לשבות לבין זכות הציבור לבריאות".

ההסתדרות הרפואית בירכה על החלטת בית הדין: "אין ספק עתה כי בית הדין הכיר בשיקול הדעת ובאחריות שבה אנו מתנהלים". לאור החלטת בית הדין, יחזור המו"מ בין הצדדים להתנהל ללא ליווי השופט שפיצר.

עוד מסרה ההסתדרות הרפואית בעקבות פסק הדין: "קיבלנו בסיפוק את ההחלטה ההיסטורית של בית הדין לעבודה לדחות את התביעה להוצאת צווי מניעה וכפיית בוררות. היום יותר מתמיד ברור לכולם כי המאבק להצלת הרפואה הציבורית שההסתדרות הרפואית מנהלת הוא צודק ונכון".

הרופאים שבו וקראו לאוצר: "לשבת לשולחן המשא ומתן ולהגיע איתנו להסכמות על פתרון הבעיות במערכת הבריאות הציבורית. עליהם נציגי המדינה לקבל החלטה אמיצה לשינוי סדר העדיפויות הלאומי ולהשקעה מוגברת בבריאות".

תגובת האוצר:  "נשקול לפנות שוב לבית הדין אם תהיה החרפה בצעדי הרופאים".

הר"י דיווחה לבית הדין כי מיום א' הקרוב, 26 ביוני ועד סוף השבוע הבא (30 בו) מתכונת העיצומים שתינקוט יהיו כדלקמן: חדרי הניתוח יעבדו רגיל. ביום א' ישבתו רק מרפאות החוץ מתל השומר ובילינסון צפונה לא כולל איכילוב ו-וולפסון. מרפאות הקהילה יעבדו כרגיל. ביום ב' יושבתו מרפאות החוץ בדרום. ביום ג' – מרפאות החוץ בצפון. ביום ד' מרפאות חוץ בדרום (מאיכילוב דרומה). ביום ה' – תתקיים עבודה כרגיל בכל המערכת וביום שישי ושבת – עבודה במתכונת שבת.

ההסתדרות הרפואית יוצגה בעתירה על-ידי משרד עורכת הדין אורנה לין ועו"ד שטיין וכן מזכ"לית הר"י עו"ד לאה ופנר.

למסמך פסק הדין

נושאים קשורים:  חדשות,  עו"ד לאה ופנר,  שביתת הרופאים,  בית הדין לעבודה,  אורנה לין
תגובות