• יו"ר: פרופ' אמיר שלומאי
  • מזכיר: ד״ר אוהד עציון
  • גזבר: ד״ר אודי זיגמונד
  • חברי ועד: ד״ר אסף יששכר, ד״ר יאנה דוידוב
מחלות כבד

האם יש מקום לטיפול במינון גבוה של אורסוליט בחולים עם NASH?

ניסוי מבוקר עם הקצאה אקראית, של חומצה אורסודאוקסיכולית במינון גבוה לטיפול בסטיאטוהפטיטיס לא-אלכוהולית (NASH)

23.05.2011, 23:32

סטיאטוהפטיטיס לא-אלכוהולית (NASH) היא מחלת כבד שכיחה הקשורה לשיעורי תחלואה ותמותה גבוהים. חומצה אורסודאוקסיכולית (UDCA) עשויה להיות בעלת פעילות נוגדת חמצון, אנטי דלקתית ואנטי-פיברוטית ועשויה להפחית את הפגיעה הכבדית ב- NASH .

נכון להיום, לא פורסמו מחקרים שהעריכו את היעילות והבטיחות של חומצה אורסודאוקסיכולית במינון גבוה (HD-UDCA) בחולים עם NASH. המחקר הנוכחי נערך כניסוי קליני מבוקר (מול קב' אינבו), רב מרכזי, עם סמיות כפולה, הקצאה אקראית ולמשך 12 חודשים.

המחקר בא להעריך את היעילות והבטיחות של HD-UDCAי(28-35 mg/Kg/day) ב- 126 חולים עם NASH (מאושרת ע"י ביופסיה) ורמות גבוהות של אלאנין-אמינוטראנספראז (ALT).

נקודת הקצה הראשונית של הניסוי הייתה הפחתה ברמות ALT מערך הבסיס בחולים שטופלו ב- HD-UDCA בהשוואה לחולים בקבוצת הביקורת (אינבו). נקודות הקצה המישניות היו: החלק היחסי של חולים עם רמות ALT נורמליות, עם הפחתה יחסית בערכי סמני סירום של פיברוזיס ודלקת כבדית ובטיחות וסבילות של הטיפול.

תוצאות המחקר הראו שהטיפול ב- HD-UDCA הפחית באופן משמעותי את רמות ה- ALTי(-28.3%) מערך הבסיס אחרי 12 חודשי הטיפול וזאת בהשוואה להפחתה של 1.6% בקבוצת האינבו (p<0.001).

בתום הניסוי, נמצאו רמות ALT נורמליות (<35 IU/L) ב- 24.5% של החולים שטופלו ב- HD-UDCA וב- 4.8% בחולים בקבוצת האינבו (p=0.003). שתי התוצאות לא נחשבו כקשורות לשינויים במשקל הגוף במהלך הניסוי.

הטיפול ב-HD-UDCA הפחית באופן משמעותי את סמני הסירום לפיברוזיס בשיטת ה Fibrotestי(p<0.001) בהשוואה לאינבו. הטיפול ב- HD-UDCA אף שיפר באופן משמעותי סמנים של בקרה גליקמית ותנגודת לאינסולין. לא נמצאו בעיות בטיחות באוכלוסייה זו.

החוקרים הסיקו כי הטיפול ב- HD-UDCA היה בטוח, שיפר רמות אמינטראנספראז, סמני פיברוזיס בסירום ומשתנים מטבוליים מסוימים. מחקרים עם נקודות קצה הסטולוגיות יידרשו בעתיד.

מקור:

A randomized controlled trial of high-dose ursodesoxycholic acid for nonalcoholic steatohepatitis.

Ratziu V, de Ledinghen V, Oberti F, Mathurin P, Wartelle-Bladou C, Renou C, Sogni P, Maynard M, Larrey D, Serfaty L, Bonnefont-Rousselot D, Bastard JP, Rivière M, Spénard J; on behalf of the FRESGUN.

J Hepatol. 2011 May; 54(5):1011-1019.

נושאים קשורים:  מחלות כבד,  פיברוזיס,  חומצה אורסודאוקסיכולית,  מחקרים
תגובות