חדשות

המלצות חדשות בארה"ב: הורדת גיל בדיקת סקר לגילוי סרטן השד

כוח המשימה לשירותי מניעה בארה"ב ממליץ להתחיל בבדיקות ממוגרפיה דו-שנתיות לאבחון סרטן השד מגיל 40 | חשש כי הקדמת הבדיקות לפני גיל 50 תגרום להגדלת שיעור הבדיקות השגויות

ממוגרפיה לאבחון סרטן השד. אילוסטרציה

המלצות חדשות בארה"ב להורדת גיל בדיקת ממוגרפיה לסרטן השד לגיל 40 בנשים בסיכון ממוצע למחלה. כוח המשימה לשירותי מניעה בארה"ב (USPSTF) פרסם אתמול (ד') המלצות חדשות לבדיקות סקר לסרטן השד בכתב העת JAMA.

המחברים כותבים כי כשמדובר בנשים בארה"ב, סרטן השד הוא מחלת הסרטן השנייה בשכיחותה והגורם השני בשכיחותו למוות מסרטן. כ-43,170 נשים מתו מסרטן השד בארה"ב אשתקד. השכיחות של נשים חולות עלתה בהדרגה בקרב נשים בגילאי 40 עד 49 שנים משנת 2000 עד 2015, אך עלתה בצורה בולטת יותר מ-2015 עד 2019, עם עלייה שנתית ממוצעת של 2%.

כותבי ההמלצות מציינים כי המטרה היא לצמצם אי שוויון בין נשים לבנות לנשים ממוצא היספני או שחורות שמאובחנות יותר מנשים לבנות עם סרטן שד אגרסיבי ושיעורי התמותה שלהן מהמחלה גבוהים משמעותית משיעורי התמותה של נשים לבנות.

ההמלצות של ה-USPSTF נשענות על סקירה השוואתית שיטתית של יעילות השיטות השונות לבדיקת סרטן שד, המבוססות על ממוגרפיה לפי גיל. המודלים העריכו שבדיקה כל שנתיים בין הגילים 50 ל-74 שנים מונעת כ-6.7 מקרי מוות מסרטן שד לכל 1,000 נבדקות, בעוד שסקר דו-שנתי החל מגיל 40 ימנע 1.3 מקרי מוות נוספים מסרטן השד. בקרב נשים שחורות, בדיקה כל שנתיים בין הגילאים 50 ל-74 תמנע כ-9.2 מקרי מוות מסרטן השד לכל 1,000 נשים שנבדקו, בעוד שבדיקה דו-שנתית החל מגיל 40 תמנע 1.8 מקרי מוות נוספים מסרטן השד.

לאור זאת, ה-USPSTF קובע כי לממוגרפיה דו-שנתית בקרב נשים בגילאי 40 עד 74 יש תועלת בינונית. לגבי בדיקות לנשים בגילים 75 ומעלה או לגבי סקר משלים עם אולטרסאונד שד או MRI לנשים עם צפיפות רקמת שד גבוהה, מצוין כי אין ראיות מספיקות כדי לקבוע יתרונות או נזקים.

הדעות ביחס לגיל שבו יש להתחיל את בדיקות הסקר חלוקות והנימוקים נגד התחלת הבדיקות לפני גיל 50 כוללים חשש מאבחון יתר והגדלת שיעור הבדיקות השגויות.

במאמר שנכתב על ידי רופאות מהמרכז הרפואי בירגהם בבוסטון ובית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד, שפורסם אף הוא ב-JAMA אתמול (ג'), כותבות המחברות כי ההמלצות החדשות שונות מאלו הקודמות בשתי דרכים קריטיות: התמקדות מכוונת בשוויון בריאותי והסתמכות רבה יותר על ראיות ממחקרים שאינם ניסויים קליניים אקראיים (RCTs). לדבריהן, התועלת הנוספת של בדיקה החל מגיל 40 לעומת גיל 50 קטנה הן אצל נשים לבנות והן אצל נשים שחורות.

הכותבות מציינות כי בדיקות סקר כל שנתיים החל מגיל 40 יובילו ליותר בדיקות חיוביות שגויות (1,376 תוצאות חיוביות שגויות לכל 1,000 שנבדקו באוכלוסיה הכללית, ו-1,253 תוצאות חיוביות שגויות לכל 1,000 שנבדקו בנשים שחורות, לאורך כל החיים) ואבחון יתר (סוגי סרטן שלעולם לא יתגלו קלינית במהלך חייה של אישה בהיעדר בדיקה של 14 סוגי סרטן לכל 1,000 נשים שנבדקו באוכלוסיה הכללית, ו-18 סוגי סרטן לכל 1,000 נשים שנבדקו בקרב נשים שחורות).

בישראל נערכת בדיקת ממוגרפיה לנשים בגיל 50-74 אחת לשנתיים. רגישות הבדיקה לממצאים מוקדמים בקבוצת גיל זו, טרם שנמוש גוש, היא כ-90%, ונמצא כי הקפדה על ביצועה באופן מסודר מפחיתה תמותה מהמחלה. לנשים עם סיכון מוגבר בשל רקע משפחתי, הבדיקה מומלצת אחת לשנה, לרוב מגיל 40 עד 49. נשים בסיכון גבוה מאוד לגידולי שד מגיל צעיר, למשל נשים שיש להן שגיאה בגנים BRCA1/2, זכאיות לבדיקת MRI שדיים אחת לשנה מגיל 25.

 

נושאים קשורים:  גילוי סרטן שד,  אבחון,  סרטן שד,  ממוגרפיה,  בדיקות סקר,  חדשות,  ארה"ב
תגובות
אנונימי/ת
06.05.2024, 22:03

תרגום לא מדויק!