• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חוסר קשב

כישורי שפה ירודים בגיל הרך קשורים לחוסר קשב והיפראקטיביות טרם לימודים בבי"ס

מחקר מצא, כי כישורי שפה בגיל שלוש, בפרט הבנת התחביר, קשורים להופעת תסמיני חוסר קשב והיפראקטיביות בגיל חמש וחצי, בעוד שלגורמים סביבתיים וקשרים בין-אישיים אין תפקיד בהופעת תסמינים אלו

29.12.2016, 10:50
הפרעת קשב וריכוז בילדים, ADHD (צילום: אילוסטרציה)

מחקר זה בחן את הקשר הדו-כיווני בין כישורי שפה בגיל הרך לבין חוסר קשב והיפראקטיביות (Inattention/Hyperactivity – IH) שנתיים וחצי מאוחר יותר.

1,459 ילדים שנכללו בעוקבת EDEN של האם וילדה (EDEN mother-child cohort) עברו הערכות בגיל שלוש ובגיל חמש וחצי. כדי להעריך את כישורי השפה, הילדים עברו מבחן IQ לילדים (WPPSI-III), בדיקות נוירו-פסיכולוגיות המותאמות לילדים (NEPSY) והערכת שימוש בשפה (על ידי מבחן ELOLA הצרפתי).

התנהגות הילדים, כולל תסמיני IH, הוערכה על ידי שאלון הכוחות והקשיים (Strengths & Difficulties Questionnaire - SDQ) שמילאו ההורים. מודל של משוואה מובנית (Structural Equation Modeling - SEM) סייע בבדיקת את הקשר שבין כישורי שפה לתסמיני HI, כמו גם תהליכים מתווכים אפשריים.

ניתוח SEM הראה, כי קיימת השפעה שלילית קטנה של כישורי השפה בגיל שלוש על תסמינים של הפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD) בגיל חמש וחצי, לאחר התאמה לתסמיני IH בגיל שלוש (β=0.12, טעות תקן: 0.04, p=0.002).

קשיים בין-אישיים לא תיווכו את הקשר שבין כישורי שפה מוקדמים לתסמיני IH בשלב מאוחר, וקשר זה לא נחלש לאחר התאמה לטווח רחב של גורמים סביבתיים במהלך ההריון ואחרי הלידה ותפקוד IQ.

מבין כישורי השפה השונים, הבנת התחביר נקשר באופן החזק ביותר לתסמיני IH בגיל חמש וחצי.

החוקרים סיכמו, כי כישורי שפה רעועים בגיל שלוש עשויים לנבא תסמיני IH בגיל חמש וחצי. מחקר זה דן בהשלכות של הבנת ומניעת הפרעות שפה במקביל ל-ADHD.

מקור:
Peyre H, Galera C, van der Waerden J, Hoertel N, Bernard JY, Melchior M, Ramus F; EDEN Mother-Child Cohort Study Group..
Relationship between early language skills and the development of inattention/hyperactivity symptoms during the preschool period: Results of the EDEN mother-child cohort
BMC Psychiatry. 2016 Nov 8;16(1):380.

נושאים קשורים:  חוסר קשב,  היפראקטיביות,  ריכוז והיפראקטיביות,  כישורי שפה,  מבחן IQ לילדים,  שאלון הכוחות והקשיים,  הבנת תחביר,  מחקרים,  הפרעת קשב
תגובות