21% מתלמידי כיתות א' עד ו' ו-31% מתלמידי כיתות ז' הם בעלי מדד BMI המצביע על עודף משקל והשמנת יתר - שיעור שלא השתנה לטובה מאז 2011; כך עולה מדו"ח חדש של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) שפורסם השבוע, ומתייחס לנתונים מ-2015 מתוך דיווחים ממדידות גובה ומשקל שנעשות מדי שנה בבתי הספר.
עוד בעניין דומה
בקרב ילדים ערבים תלמידי כתות ז' שיעורי עודף המשקל או השמנת היתר הם הגבוהים ביותר, ומגיעים לכמעט 40%, מציין הדו"ח. עורכי הדו"ח שבו וציינו, כי השמנת יתר קשורה קשר הדוק לתחלואה לבבית, לסוכרת ולמחלות נוספות, ופוגעת באיכות החיים גם באופן ישיר וגם באופן עקיף על ידי תחלואה נלווית.
בשנת 2015 אירעו 1,065 תאונות שבהן היו מעורבים אופניים חשמליים. בתאונות אלו נפגעו 1,174 בני אדם, ובתוכם 189 ילדים
לפי הדו"ח, העלייה גדולה בשיעור התלמידים הערבים עם עודף משקל והשמנת יתר, מתרחשת בין כיתה א' לכיתה ז': מ-23% לכדי 38%. עלייה גדולה נרשמה גם בקרב הילדים הבדווים בדרום הארץ: מ-13% ל-27% בתקופת זמן זו. עם זאת, שיעורי הילדים הבדווים בדרום והילדים החרדים, הן בכיתות א' והן בכיתות ז', הסובלים מעודף משקל או מהשמנת יתר, נמוכים יותר מהשיעורים בכלל אוכלוסיית הילדים בישראל בכיתות אלו.
בשנת 2015 שיעור הילדים בכיתות א' עם BMI מעל אחוזון 85% עמד על 14% בקרב הילדים החרדים ועל 13% בקרב ילדים בדווים, ובכיתות ז' עמד השיעור על 24% בקרב הילדים החרדים ועל 27% בקרב ילדים בדווים.
הדו"ח גם עוסק לראשונה בהבלטה בתאונות דרכים שהיו מעורבים בהן אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים. לפי דיווחי המשטרה, בשנת 2015 אירעו 1,065 תאונות שבהן היו מעורבים אופניים חשמליים. בתאונות אלו נפגעו 1,174 בני אדם. מתוכם, נפגעו 189 ילדים: 12 נפצעו קשה ו-177 נפצעו קל.
בבתי החולים אושפזו 299 נפגעים בעקבות תאונות דרכים שבהן היו מעורבים אופניים חשמליים שלא דווחו למשטרה, ומתוכם 100 ילדים. על פי המדד הרפואי: 22 היו פצועים קשה, 67 פצועים בינוני ו-210 פצועים קל. מבין הילדים: 5 פצועים קשה, 18 פצועים בינוני ו-77 קל.
בתאונות שבהן היו מעורבים קורקינטים חשמליים ושדווחו ב-2015 למשטרה נפגעו 46 בני אדם ב-41 תאונות, בהם 4 נפצעו קשה ו-42 נפצעו קל. מתוכם נפגעו 16 ילדים: 2 נפצעו קשה ו-14 נפצעו קל. נוסף על כך, בעקבות תאונות דרכים שבהן היו מעורבים קורקינטים חשמליים ושלא דווחו למשטרה, אושפזו בבתי החולים 19 נפגעים, מתוכם 13 ילדים. על פי המדד הרפואי מבין הנפגעים שלא דווחו למשטרה היו 3 פצועים בינוני ו-16 פצועים קל. מבין הילדים: 2 פצועים בינוני ו-11 קל.
רוב רוכבי האופניים החשמליים והקורקינטים החשמליים שנפגעו בתאונות דרכים הם בנים; בקרב רוכבי האופניים החשמליים והקורקינטים בגילים 14-0 (תאונות שדווחו למשטרה), 82% היו בנים.
הדו"ח מציג נתונים לגבי ילדים שנפגעו בתאונות. המשטרה חקרה 12,122 תאונות עם 22,164 נפגעים, מתוכם 2,555 ילדים בגילים 14-0. מדובר בירידה של כ-5% לעומת השנה הקודמת. מתוך הילדים שנפגעו בתאונות בשנת 2015 – 24 נהרגו (15 בנים ו-9 בנות), 186 נפצעו קשה (116 בנים ו-70 בנות) ו-2,345 נפצעו קל (1,273 בנים ו-1,072 בנות).
בשנת 2015 נפגעו 573 ילדים הולכי רגל בתאונות דרכים (כ-18% מכלל הולכי הרגל שנפגעו). 13 ילדים נהרגו, 9 בעודם חוצים את הכביש (8 ילדים חצו את הכביש לא במעבר חצייה). מבין 404 הילדים שנפצעו בעת חציית כביש, כ-65% נפגעו בעת שחצו במעבר חצייה.
חלקם של הילדים הערבים מבין הנפגעים גבוה מחלקם היחסי באוכלוסיית הילדים בישראל. הילדים הערבים מהווים כ-25% מאוכלוסיית הילדים בישראל, אולם הם היוו כ-32% מן הילדים שנפגעו בתאונות דרכים וכ-58% מהילדים שנהרגו.
נושא אחר שצוין בדו"ח הוא שלראשונה שיעור הפריון הכולל של הנשים הערביות והיהודיות הוא זהה, ועומד על 3.13 ילדים בממוצע. בירושלים חלקם היחסי של הילדים באוכלוסייה הוא -40%. בחיפה תל אביב הילדים מהווים בכלל האוכלוסייה כ-23% ו-21%, בהתאמה.