• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

מנכ"ל משרד הבריאות: "אקדם יוזמה לקיצור לימודי הרפואה ל-5 שנים"

פרופ' רוני גמזו, שאמר את הדברים בוועדה לביקורת המדינה בכנסת, הוסיף כי "צעד זה יאפשר להפנות עוד 200 רופאים צעירים לבתיה"ח"

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור רוני גמזו, אמר אתמול (יום ג') בדיון בוועדה לביקורת המדינה בכנסת, כי בכוונתו לקדם יוזמה לקיצור לימודי הרפואה בישראל לפחות בחצי שנה, כך שבפועל הלימודים יימשכו 5 שנים במקום 6 שנים, כנעשה כעת. פרופ' גמזו ציין, כי מהלך זה יאפשר להפנות מדי שנה כ-200 רופאים הדרושים לעבודה בבתי החולים.

עוד מסר פרופסור גמזו, כי בכל שנה מונפקים רישיונות עיסוק ברפואה לכ-450 ישראלים החוזרים מלימודים בחו"ל ולעולים חדשים. בעוד עשר שנים, על פי הערכותיו, שיעור הרופאים בישראל יעמוד על 3 רופאים לכל 1,000 בני אדם.

יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, אמר בדיון כי הר"י פועלת להעדפה מתקנת בתחום רפואת הפגים. מאז חתימת ההסכם הקיבוצי האחרון עם הרופאים, באוגוסט 2011, נוספו 22 רופאים שמתמחים ברפואת פגים – אחד מתחומי הרפואה שהוגדרו כמצויים במצוקת כוח אדם.

משרד הבריאות הודיע כי עד סוף השנה יפיץ חוזר מנכ"ל שבו יקבעו התקנים המחייבים, התשתיות, התמריצים בעבור עמידה ביעדים ומדדי איכות הטיפול הנדרשים לשם הפעלת פגיות ומחלקות טיפול נמרץ ליילוד. יו"ר האיגוד הישראלי לניאונטולוגיה, ד"ר שמואל צנגן, אמר בדיון, כי "הרצון הטוב וההחלטות שהתקבלו הם צעד חיובי בדרך לפתרון הבעיה. נותר רק לחכות ליישום ההמלצות, שהן בגדר בשורה של ממש למען הפגים".

בתוך כך, בדיון אחר שנערך בוועדת הכנסת לזכויות הילד נמסר על הצורך בהקמת בנק לחלב-אם בכל בית חולים שמפעיל מחלקת יולדות. משרד הבריאות הביע תמיכה במהלך והתחייב לסייע בקידום מודל של בנק חלב-אם. הניאונטולוג ד"ר קובי שיף, מבית החולים "לניאדו", אמר בדיון כי עלות הקמת בנק חלב-אם צמוד לכל מחלקת יולדות מוערכת בכ-600,000 ש"ח. עלות האחזקה השנתית שלו מוערכת בכ-200,000 ש"ח. לדבריו, "חלב אם יציל את חיי הפגים ומבחינה כלכלית יחסוך מיליונים בצמצום התחלואה של הפגים".

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  לימודי רפואה,  פגיות,  ועדת הכנסת לביקורת המדינה
תגובות
רופא
20.11.2013, 14:16

יש לנו רופאים אבל אין תקנים, יש לי חמישה ממתינים להתמחות אבל אין תקנים להתמחות.....מה זה הקשקוש הזה.....

ד"ר פוירמן פטר
21.11.2013, 20:05

גמזו קישקוש בישביל לעשות כותרות ולא לגשת לפתרון אמיתי של בעיות המשרד.
אין לנו מזל במדינה לשרי בריאות ולא למנכלים ב עשרות שנים אחרונות

מתמתיקאי
20.11.2013, 14:28

רעיון מעולה. תוכנית הלימודים כיום בארץ היא ארוכה, מייגעת, וכוללת נושאים לא רלבנטיים לרופא כמו פיסיקה, ביוכימה בסיסית, כימיה אורגנית, פיזיולוגיה, אימונולוגיה, וכו'. ניתן ללמוד למעשה במשך חודשיים איך לקחת דם ורידי ואת השאר להשלים תוך כדי עבודה במחלקות האשפוז.
אבל לא ברור לי איך קיצור משך הלימודים יוסיף רופאים למערכת, מעבר ל-5 השנים הראשונות של יישום התוכנית החדשה.
הרי פרופסור גמזו שואף פשוט לגרום להסטה של המועד בו ייכנסו הרופאים למערכת (אחרי 5 במקום 6 שנים), ולא לשינוי בכמותם.
אגב זו אותה הבעייה רק הפוך לגבי התמחות ברפואה פנימית - מוסכם על כולם (חוץ מהועדה המדעית בה שולטים הפנימאים הותיקים מ"בית הספר הישן") שנתין לקצר את משך ההתמחות ברפואה פנימית, אולם אותם בכירים חוששים לירידה בכמות הרופאים במחלקות הפנימיות משום שההתמחות תהיה קצרה יותר. האמת היא שאם ההתמחות תקוצר עדיין יהיו בדיוק אותו מספר של רופאים, פשוט בturnover גבוה יותר.
בקיצור שיהיה לכולנו בהצלחה.

בוריס
20.11.2013, 18:12

כמה הערות - מילא פיסיקה או כימיה אורגנית אבל מקצועות כמו פיזיולוגיה , אימיונולוגיה וביוכימיה אפילו קריטיות לרופאים. בלי מקצועות לא יהיה שום בסיס ללמידה של מקצועות קליניים יותר כמו פתולוגיה וכו..

רפואה זה יותר מלדעת לקחת דם ורידי.

אורי אגמון
21.11.2013, 20:39

מתמטיקאי יקר...
בפיתוח אוכלוסייה עם משך הכשרה נתון ומשך שרות נתון, גדל האוכלוסיה מחושב על ידי הכפלת מספר מסיימי ההכשרה בשנה במשך הקריירה הממוצע בשנים.
קיצור הלימודים בשנה מאריך את הקריירה של הרופא בשנה.
אם גיל תחילת הלימודים, גיל הפרישה ומספר מסיימי הלימודים בשנה הוא נתון,
אז קיצור הלימודים והארכת הקריירה בשנה יביאו להתפתחות אוכלוסיית רופאים גדולה יותר. אם רופא טיפוסי מתחיל ללמוד בגיל 22, לומד 7+6 שנים ומבזבז שנה בדרך, הוא מסיים התמחות בגיל 36. גיל פרישה ממוצע לגברים ונשים הוא נאמר 66 (מספר לא מחייב שנוח לעבוד איתו, אבל ראלי, אם יתחננו לרופאות בגיל המתאים שייתנו כתף). זה מותיר 30 שנות קריירה לרופא. הארכת הקריירה בשנה תגדיל את אוכלוסיית הרופאים ב 3%. בל נזלזל במנהל הראשון בישראל מאז הקמתה שחושב ככ רחוק קדימה.

ירון
22.11.2013, 08:30

לאורי אגמון.

אתה צודק באופן לגבי המספר הכללי של הוספת הרופאים, אבל הדרך הנכונה להסתכל היא הוספה אפקטיבית (כמו בהרבה תחומים).
מה שבעצם קורה שהמספר הכללי של הרופאים יגדל, אבל זה נובע מגדילת מספר *המומחים*. כמו שאמרת בעצמך - הארכת הקריירה בשנה. התמחות היא רק תחילת הקרירה, רוב רובה של הקרירה היא מומחיות וזה מה שיגדל כאן.

והשאלה אם יש צורך בתוספת של 3% מומחים.

ככל הידוע לי הדבר נחוץ אולי רק במספר נישות מאוד מצומצם (כגון נאונטולוגיה, וגם אז המשמעות של 3% יכולה להיות בקושי רופא אחד) ובשאר הדברים הוא מיותר.

אני לא מציע לזלזל באף אחד, אך מצד שני גם לא הייתי מציע לתת קרדיט מוגזם מבלי לחשוב לרגע ולבדוק את הנתונים.

דמיטרי
22.11.2013, 17:35

אני מסכים שאין שום סיבה ללמוד מתמטיקה ופיזיקה. כמו כן, חלק גדול מהמקצועות הפרה-קלינים הם מקצועות שלומדים בהם המון חומר לא רלוונטי ובהחלט אפשר לצמצם את הלימודים האלה. במבט לאחור, ואני עכשיו רופא מומחה, אני משתמש בשיעור מזערי של ידע וכישורים שקיבלתי בשנים הפרה-קליניות.
אפשר בהחלט להפוך את הכל הלימודים ללימודים אקטיביים כפי שנעשה כבר במקומות רבים בעולם, כאשר מתחילים בשנה א' מבעיה קלינית ולומדים/חוקרים את כל מה שקשור אליה (אנטומיה, ביוכימיה, פיזיולוגיה, פתולוגיה וכו').
שאלה אחרת היא הבגרות של הרופאים הצעירים. זה לא נפתור במריחת הלימודים עם חומר מיותר אלא בהקניית הכישורים הדרושים כמו תקשורת בין אישית, פסיכולוגיה וכו'.

Gregory
21.11.2013, 09:23

אז לא יקבלו בוגרי הארץ לעבודה באף מדינה

ד"ר פוירמן פטר
21.11.2013, 20:01

זה מה שמשרד הבריאות הישראלי רוצה: עבדים לכל החיים

אריאל
21.11.2013, 16:33

זה צעד נוסף בדרך להדרדרות הרמה מבית היוצר של המשרד אשר נרדם כשהיה צריך להגדיל את כמות המקומות בבתי הספר לרפואה ועכשיו מנסה לכבות שריפות.
הצעד הבא הוא ללא ספק לימודי רפואה במכללות מה שיביא לאסון פרופסיונלי כפי שקרה לעורכי הדין.

הקיצור צריך להעשות על ידי ביטול שנת העבדות - שנת הסטאז' וקביעה כי השנה הראשונה להתמחות תחשב סטאז' כפי שבאמריקה.

ד"ר פוירמן פטר
21.11.2013, 19:59

צודק 100 %

ד"ר ארי לבס
21.11.2013, 18:33

קיצור לימודי הרפואה בשנה יביא למערכת הבריאות הציבורית רופאים צעירים בשנה אך לא יגדיל את מספר הרופאים הצעירים בבתי החולים. על מנת להוסיף כוח אדם רפואי צעיר, חרוץ, סקרן ואנרגטי אני סבור שהארכת תקופת ההשתלמות המעשית בבתי החולים תתן מענה טוב לבעיה זו. ניתן להאריך את תקופת הסטאג' לחצי שנה או אפילו שנה נוספת בתנאי עבודה דומים לאלו של מתמחה, כאשר בתקופה זו הרופא הצעיר יחויב לעבוד וללמד רפואה במחלקות הגדולות, כלומר, פנימית, כירורגיה כללית ואולי גם ילדים. ניתן לחלק את התקופה הזו לחודשי חובה וחודשי בחירה במחלקות הללו בלבד. רופא שימשיך התמחות באחד ממקצועות אלה תקופה זו תחשב כתקופת התמחות. רופא שיפנה לדרך או התמחות אחרת יצא נישכר ברכישת ניסיון וידע ברפואה, שהרי כל סטודנט לרפואה שואף ללמוד את המקצוע. הלימוד המעשי חשיבותו גדולה ביותר. התקדמות הרפואה מחייבת גם לימוד מעשי ממושך . לכן הארכת תקופת ההשתלמות לכל בוגרי הרפואה תאפשר להם להיות רופאים טובים יותר ותוסיף את אותם הרופאים הצעירים החסרים למערכת הרפואה הציבורית.

ד"ר פוירמן פטר
21.11.2013, 19:58

כך תגדיל רק את כמות ה"עבדים" במחלקות - שיפילו עליהם את כל העבודות ה"שחורות" במחלקות ,וכל זה עבור נזיד עדשים לתקופה ממושכת יותר.
במקום להתקדם , אתה מציע נסיגה בתנאי העסקת רופאים ומציע פתרונות זולים למע" הבריאות. לא בישביל זה פרצו שביתות רופאים בעבר

ד"ר פוירמן פטר
21.11.2013, 19:52

תשובה להצעתו של פרופ גמזו על קיצור לימודי רפואה ל 5 שנים?????.
מספיק עם עוד ישראבלוף ברפואה ישראלית,אחיות לומדות 3 שנים - אפשר להפקיד את הרפואה גם בידיהם.
עכשיו ברצינות : תמשכו את מאות הרופאים שלומדים במקומות השונים באירופה , על חשבון הוריהם והמדינות המארחות אותם,על ידי שיפור סכר הרופאים והקלה בבחינות הסמכה.
רופאים צעירים שמקבלים את רישיון עבודה באירופה,אשר פותח לפניהם אינספור אפשרויות לעבוד ולהתפרנס בעולם.הם יחשבו פעמיים עם תנאי השכר ישופרו כאן,ואםיקבלו גם כאן את האישור לעסוק ברפואה כפי שקיבלו אותו בחול.

דניאלה
21.11.2013, 21:22

הרעיונות לטיפול במשבר מערכת הבריאות משתפרים מיום ליום . ובואו רק ניזכר :
- לוותר לרופאים הבאים מחו״ל על בחינות מעבר - הבחינות נורא קשות.
- להאציל סמכויות על אחיות - כי בוודאי גם בכירי הציבור היו רוצים ״מרדים״ אחות שעשתה קורס אחרי 3 שנות לימוד ולא מרדים שלמד 7 שנים ועוד התמחה 5 נוספות, מה ההבדל ביניהם !? ממילא לא עושים כלום בניתוח
- שנתיים יותר או פחות בלימודי הרפואה , העיקר ״סרט נע״ ליצור רופאים. האם לרגע מישהו חשב איזה רופאים !?
אכן, יש עומס, חסרים תקנים ורופאים, אבל האם אנו רוצים רפואה באיכות ירודה ?
כל הפתרונות לכאורה הללו, יפגעו באיכות הרופא והרפואה בה אנו כה מתהדרים
זה הזמן ל״טיפול שורש״ ולא לסתימה המסתירה את הבעיה כשנהגה ממשיך לכרסם מצחתה
תנאי עבודה, תנאי שכר, כבוד וביטחון - כל אלו יחזירו עטרה ליושנה

נועם
21.11.2013, 22:01

אני עדיין מצפה ממשרד הבריאות לבטל את הבלוף שנקרא קרנות המחקר ולהנהיג תקנים ראלים במחלקות במקום לאלץ את רופאי ביה"ח לחלטר בקופות בשביל עוד רבע תקן לקרן מחקר.

דר' שחר
21.11.2013, 23:21

האמת היא שלפני מספר שנים הורידו מהסטאז'רים את התואר "דוקטור", והפסיקו להנפיק להם רשיון זמני לעיסוק ברפואה. עד היום לא הצלחתי להבין את ההגיון שבמהלך הזה.
אם כבר, גמזו היה צריך לאמר שיחזיר הגלגל אחורה, ובמטה קסם יקבל עוד מסה של רופאים במערכת. זאת בלי ביקורת על ירידה באיכות ההכשרה.

אף אחד מהמגיבים לא התייחס לשורשי הבעיה במערכת הבריאות - תיקנון הרופאים במחלקות לא השתנה משנות השבעים של המאה הקודמת. היום כאשר חלק ניכר מהפרוצדורות הכירורגיות נעשה באשפוז יום, יש עדיין מחלקות המאשפזות חולים רק כדי להצדיק את המיטות, ואיתן את תקני הרופאים. בספינת הדגל של משרד הבריאות- תה"ש מעסיקים רופאים בשברירי משרה כדי להגדיל את מצבת כח האדם, משלמים להם ברפואה שחורה/כחולה/ אדומה - איזה צבע שתבחרו - דרך קרנות מחלקה/תקני קופות חולים וישראבלופים אחרים, במקום לתקנן מחדש את הצורך ולהעסיק רופאים במשרות על פי הדרישות האמיתיות.
כמובן שאין בכוונתי שרק בתה"ש יסדירו את משרות הרופאים, זה נכון לכל בתי החולים.

יש עוד מקצועות בסכנת הכחדה, לא רק רפואת פגים - גם פתולוגים זה זן נכחד. המרדימים אולי החלו להתאושש, אבל עדיין לא מספיק. מה איתם? בראיית כרורג- שישלמו למרדימים ולפתולוגים יותר. בלעדיהם לא נוכל להמשיך לעבוד.

רופא
22.11.2013, 01:49

כל עוד רופא בכיר מרוויח 40 שקל לשעה בבי"ח, אני לא רואה עתיד לרופאה הישראלית.
בכלל המגמה להפוך את המקצוע ל"עוד מקצוע" בגיבוי הר"י זו פשוט שערוריה.

די "לשעון הנוכחות" המבזה
די להקלות בבחינות לבוגרי חו"ל וקבלת רופאים שמביישים את המקצוע.
קיצור הלימודים - יכול להתקיים רק על ידי העלאת איכות כמו לחשב חלק מתקופת הלימודים/סטאז כהתמחות במידה ואכן הייתה כזאת.

בקצב שהרפואה הישראלית מדרדרת בגיבוי ההסתדרות הרפואית - אנחנו נהפוך למדינת עולפ שלישית

ירון
22.11.2013, 08:37

אין מחסור ברופאים.
יש מחסור ברופאים בתחומים מסוימים, ומצד שני רופאים ממתינים להמתין או לעבוד בעבודה זמנית עד שיתפנה תקן ההתמחות אותו הם רוצים, או מוותרים לחלוטין על מקצוע הרפואה.

בנוסף רופאים (בבתי חולים) מכלים חלק ניכר מזמנם על עבודה שהיא לא רפואית שאנשי צוות אחרים יכולים לבצע.

על ידי יצירת תמריצים מתאימים שיגרמו ל driving force הנחוץ ניתן לפתור את זה.

sikirov
22.11.2013, 15:02

מקצואה רפואה זה מקצואה חופשי ועצמאי ,עובדה שבאמריקה מספיק 2 רופאים ל 1000 אנשים ומסתדרים טוב מאוד מובילים את המחקר ורפואה בכל העולם. ובישראל רפואה "נבח".
תריקים ושתיקים לא יעזרו אלה יורידו עוד יותר את רמת הרפואה בארץ

דר' עפר
22.11.2013, 17:30

אני קורא למשרד הבריאות לבצע מחקר שיבדוק כמה מהרופאים בארץ אינם עובדים בטיפול בחולים אלא בניהול : מנהלי יחידות, אגפים, איזורים, גלילים , בקרת איכות, ניהול מיחשובי, ועוד המצאות שונות.
נראה לי שזו תהיה הפתעה לגלות כמה עזבו את המערכת המטפלת. ואיני מתכוון למנהל שממשיך לראות חולים למשך חצי יום, כדי שיוכל להגיד "אני גם עובד ומבין את צורכי הרופאים".

אנונימי/ת
20.03.2017, 21:23

למה 5 שנים ------ אפשר ישר ללכת על 4 שנים , יותר עדיף ו -"כלכלי"
זה מה שנקרא מנכ"ל "חכם" - שאינו רופא ...